Et brag af en musical

Filmen "Moulin Rouge", der blev præsenteret på filmfestivalen i Cannes og som nu er på vej til Danmark, er en forrygende vaudeville med de bedste sange fra hele det 20. århundredes popkultur.

Cannes-festivalen var slut, og hele den danske hær af filmjournalister sad i vestibulen i Nice-lufthavnen og ventede på et fly, der aldrig kom.

Trætte af 12 dages evig rend imellem hotellerne for at få interviews - eller udmattede af bare at se film fra morgen til aften, som det er tilfældet for Bo fra en kulturel ugeavis. Bo ser suverænt flest film af alle journalisterne, og i perioder bliver han misundt af de andre.

For han går fra film til film.

Han skal mene - ikke tale med filmfolk.

Pludselig dér i lufthavnen lignede han som den eneste ikke en hængt Cannes-kat. Han var kommet i tanker om et af årets lyspunkter:

»Jeg gik op på filmselskabet. Og de gav mig soundtracket,« sagde han smilende, og vi vidste med det samme, hvilket filmlydspor han talte om.

Det var lydsporet til "Moulin Rouge" - festivalens suverænt festligste film.

At vi stadig alle huskede den, havde intet at gøre med, at Nicole Kidman var med, og at hun specielt i 2001 er et varmt dansk navn, fordi hun skal være med i Lars von Triers næste film.

Vi huskede stadig "Moulin Rouge", fordi den havde været adskillige års bedste åbningsfilm.

Af flere grunde. For det første åbner den med at trække sit egen kinematografiske gardin fra, som vil filmen fortælle os, at den godt ved, den "bare" er en film.

»Jeg vil godt vise publikum, at vi befinder os i et fantastisk univers, hvor alt er tilladt. Det er er min gave til publikum, at jeg inviterer dem ind på den legeplads og viser dem, at vi alle er klar over, at dette bare er film.«

Citat: Instruktøren Baz Luhrmann.

"Moulin Rouge" tog med virtuose billeder hele salen med på en hæsblæsende kulturel vaudeville gennem hele popkulturens bedste sange fra Beatles til Madonna. Samtidig twistede filmen sig med hele sin egen ranke selvglæde igennem en af musical-, opera- og litteraturkulturens mest brugte temaer:

Orfeus og Eurydike, varietépigen og forfatteren. Kameliadamen på turbo.

Et brag af en film

Baz Luhrmann har sat alle visuelle sejl - og som ved til trylleslag har han fået overtalt en lang række af den moderne popsangs største kunstnere til at bidrage med strofer fra deres bedste refræner, uden at de forlanger vilde beløb for det.

Filmunikummet Bo fra den ugentlige og vi andre gik nynnende fra biografen og glædede os til flere fede film i de næste to ugers tid.

Men to uger senere, i Nice-lufthavnens sterile toiletcharme, var det stadig Luhrmanns åbningsbrag, der rungede i ørerne og dundrede for øjnene.

»David Bowie og alle de andre var alle søde og generøse. Kun én (Cat Stevens, der nu hedder Yusuf Islam, red.) sagde nej til at lade os bruge hans sang. Det var et bevidst valg, at vi ville bruge løs af hele det 20. århundredes popkultur. Eneste kriterium var, at sangen skulle bringe handlingen videre,« forklarede Baz Luhrmann i Cannes - flankeret af langbenede Nicole Kidman, som lige var blevet skilt fra Tom Cruise.

Den situation klarede hun nu godt.

»Det ville ikke have været mit førstevalg at møde op her i min situation. Men i solidaritet med denne film, som jeg føler mig utrolig stolt over, ønskede jeg at stille op. Og tak, fordi I ikke spurgte«, sagde Kidman.

Imens lænede de danske journalister sig afslappet tilbage til det store pressemøde.

For et dansk filmselskab havde lovet, at når "Moulin Rouge" kom til det Danmark, skulle vi nok komme i nærheden af damen.

»Men I ved jo... Cannes er et geeedemarked,« lød det smigrende fra PR-damen i mobilen ved rivieraen.

Den aftale holdt ikke en eneste dråbe azurblåt vand.

Så i skrivende stund sidder denne journalist med et hav af månedgamle notater fra rivieraen.

»Vi lavede en workshop for tre år siden, hvor vi mødtes for at synge og danse sammen. Det var lidt bizart, men det var effektivt til at bryde isen,« sagde Ewan McGregor, der synger sine egne sange i filmen og gør det strålende.

Blandt andet slår han ud i Lennon-McCartneys udødelige "All you need is love" på toppen af en elefant i den ultimative kærlighedsscene, hvor alle popkulturens hjerte-smerte-sange bliver citeret.

»Vi skulle balancere på den elefant og stå og synge nogle af verdens bedste kærlighedssange - uden at kende hinanden. Det var ret svært, fordi mange af de sange betyder noget personligt - og nu stod der pludselig en anden foran dig,« forklarede Nicole Kidman.

»Det var helt specielt da Ewan (McGregor, red.) sang Elton Johns "Your Song" til mig. Han gjorde det mindst 600 gange, og hver gang vækker den helt specielle følelser hos mig,« sagde Nicole Kidman.

Ewan McGregor smilede veltilfreds og plirrede med øjnene.

Man skal ikke se meget af filmen, før man tænker: Hvis jeg var Kidmans husbond, ville jeg også skride efter det samspil.

Eventyrlig instruktør

På et spørgsmål fra salen skifter Kidman emne:

»Jeg kan lide Baz Luhrmann, fordi han elsker skuespillere. Så snart du går ind i hans hus i Sydney, så kan du mærke hans passion. Der er filmklenodier over alt. At han selv har været skuespiller, betyder, at han ved, at vi gerne selv vil give et bud på, hvordan rollen skal spilles. Og så er han ligeglad med, hvor længe det tager at nå frem til det rigtige. Han filmer gerne fem-seks måneder, fordi han er den kunstner, han er.«

Skeptikere til det standpunkt kan tjekke hans bagkatalog: "Strictly ballroom" er en eventyrlig, billeddigtende fortælling om en danser, der relancerer passionen i moderne dans. "Romeo + Julie" er Shakespeares tekst tilsat 99 oktan og har skiftet kårer ud med glammende maskingeværer.

Australieren Luhrmann tog ikke med fløjlshandsker på Shakespeare. Han har en synlig fortid som operainstruktør.

Luhrmann tog heller ikke med fløjlshandsker på den popkulturelle sangskat.

Derfor var den, i lufthavnen i Cannes, en dejlig souvenir for kollega Bo fra den ugentlige.

Lydsporet fra det 20. århundrede.

Heldige asen.

anders.lange@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.