Stjerne uden nykker

Nicole Kidman kunne have valgt roller, der indbragte millioner, i stedet for en beskeden løn for at filme med Lars von Trier



Lars von Trier har ønsket Nicole Kidman på grund af hendes »drømmeagtige og aristokratiske udstråling. Foto: AP


Hun ligger og vrider sig på gulvet. Kropsnært korset, hofteholder og en trutmund med læbestift så rød som en premiereløber. Hun laver trutmund, så ikke en læbe er tør.

I et splitsekund tror mændene, der kigger på, at de har fundet årsagen til, at hendes mand skred efter 10 års ægteskab.

For deroppe på lærredet kurrer Nicole Kidman som en underernæret turteldue til den helt store guldpalme.

Den fik hun ikke, Kidman.

Men hendes præstation i Baz Luhrmanns svulstige og virtuose popmusical ''Moulin Rouge'' bekræftede ved dette års Cannes-festival, hvad det er, den danske instruktør Lars von Trier ser i den australske skuespiller.

Efter månedsvis af juristerier har Kidman formentlig nu (hendes blæksignerede håndskrift var endnu ikke i hus hos Zentropa i skrivende stund) skrevet under på, at hun vil møde op i København og Trollhättan og spille hovedrollen i Triers smalle eksperimentalfilm ''Dogville''.

»Alt er i orden. Lars taler med hende jævnligt, og jeg taler dagligt med hendes manager,« forsikrer filmproducent Vibeke Windeløv, Zentropa, der mødte Kidman i Cannes i maj.

»Hun virker meget sød og direkte - slet ikke den kolde frue, som hun har ry for,« siger Vibeke Windeløv om den australske skuespiller.

Aristokratisk udstråling

Lars von Trier har, oplyser Windeløv, ønsket Nicole Kidman på grund af hendes »drømmeagtige og aristokratiske udstråling. Og så fordi hun har spillet teater.«

Dette har en særlig betydning, fordi Lars von Triers ''Dogville'' skal indspillet på en teaterscene uden brug af kulisser og uden klip.

For filmkendere er Nicole Kidman langt mere end ekskone til superstjernen Tom Cruise.

Han er nok filmstjerne, men det er relevant at diskutere, om det ikke i Nicole Kidman, der i højere var film skuespilleren i det forhold.

Kidman beviser i ''Moulin Rouge'', at ingen stjernenykker hindrer hende i at udlevere sin egen blufærdighed.

Hun agerer forelsket, forvirret, forført og forfærdelig koket med en styrke, der bør gøre enhver ægtemand rasende.

Om det var det, der fik Cruise til at indgive separationsbegæring for et af Hollywoods mest celebre og stabile ægteskaber, er i kunstnerisk sammenhæng irrelevant.

Det interessante er, at Kidman i rollen demonstrerer, at hun trods sin position som del af Hollywoods dollar-adel kunne få 14 mio. dollars pr. film uden hverken at skulle ydmyge sig selv eller vise det meste af sine lange ben (i ''Moulin Rouge'' er de filmet, så de fremstår som uindtagelige tinder, der fortsætter i det uendelige).

Hun kunne have lænet sig mageligt tilbage og ladet sine agenter skaffe hende kontrakter, hvor hun stort set kun skulle være tilstede, aflevere en pæn og poleret metervare på optagelsesdagene, bo på luksushoteller og rejse hjem igen.

Går for lavpris

Men Kidman vil det anderledes.

»Heldigvis har Lars opnået en status som visse amerikanske instruktører, der gør, at de store skuespillere vil arbejde med ham uden at få de store honorarer,« siger Vibeke Windeløv. »Kidman får et så beskedent honorar for at være med i Lars' film, at vi betragter det som en støtte til projektet.«

»Jeg forsøger at vælge mine roller i områder, jeg aldrig tidligere har betrådt,« fortalte Nicole Kidman i Cannes i maj. Hun forklarede i flere interviews, hvor spændende hun finder Lars von Trier som instruktør, og hvor vigtigt, det er, at vælge sin instruktør med omhu.

At hun f.eks. valgte at bruge over et år sammen med Tom Cruise til at spille det kriseramte velhaver-par i Stanley Kubricks sidste film ''Eyes Wide Shut'', mens begge sagde nej til millioner af kroner, viser noget om engagementet.

»Jeg valgte Baz Luhrmann og ''Moulin Rouge'', fordi jeg vidste, at Baz elsker skuespillere,« forklarede Kidman om sin landsmand Luhrmann.

»Jeg besøgte hans hus i Sydney og straks mærkede man passionen. Hele stedet udstrålede varme og tryghed. Jeg vidste øjeblikkeligt, at jeg ville arbejde med ham, og jeg var ligeglad med, hvor lang tid det ville tage. Samtidig faldt jeg for, at han normalt bruger fem-seks måneder på at lave sin film. Den type instruktører følger man gerne, når han er den kunstner, han er,« sagde Kidman om Luhrman.

Morsom

Luhrman betegner Kidman som et helt andet menneske, end medierne kender.

»Det slog mig straks, hvor morsom hun er at være sammen med. Og sådan havde alle det med hende fra det øjeblik, hun ankom på optagelserne. Verden har fortjent at se hende som andet end det ikon, hun er blevet,« siger Luhrman, der ønskede at lokke Kidmans indre galskab frem på lærredet.

Det fik han i overmål - og samtidig fik han en dame, der gik så hårdt til dansetræningen, at hun to gange blev ramt af knæskader. Den ene så alvorlig, at Nicole Kidman måtte aflyse sin deltagelse i et kommende filmprojekt.

Den danske haute couture-modedesigner Jørgen Simonsen, har lavet adskillige premiere-kjoler til Nicole Kidman og har igennem arbejdet lært hende at kende på tæt hold.

Han beskriver Kidman som »et oprigtigt og fantastisk menneske. Hun er utrolig jordbundet og ikke på nogen måde overfladisk. Hvad det angår, er hun typisk australier.«

Født på Hawaii

Nicole Kidman blev født på Hawaii af australske forældre 20. juni 1967. Hun har en lillesøster, faderen var psykolog, moderen sygeplejelærer.

Da Nicole var tre, flyttede familien hjem til Sydney i Australien, hvor den rødhårede pige snusede til både ballet og mime, for skuespilfaget fik overtaget.

Hun blev del af det unge ensemble på Phillip Street Theater og har sideløbende med filmkarrieren forsøgt at bibeholde kontakten til teaterscenen.

I London stod hun f.eks. i 1998 på scenen på Donmar Warehouses produktion af ''The Blue Room'' med Sam Mendes som instruktør.

Som 16-årig blev Kidman fuldtidsskuepiller i teenage-TV-serier og ungdomsfilm som ''BMX Bandits'' fra 1983.

Gennembrud på båd

Efterhånden blev det til flere australske filmpriser, inden hun i 1989 tog en meget afgørende rejse i en sejlbåd.

Det skete i filmen ''Dead Calm''. Hun spiller hustruen, der sammen med sin mand bliver tyranniseret af en fredsforstyrrer på deres store jordomrejse i sejlbåd.

Filmen er en effektiv thriller og Kidmans indsats så overbevisende, at den blev hendes visitkort til Hollywood.

I sin første amerikanske film ''Days of Thunder'' mødte hun sin mand gennem de næste 10 år - Tom Cruise.

At være fru Cruise kunne aflæses på rolletilbuddene. selvom filmene var gode (''Billy Bathgate'' med Dustin Hoffmann, ''My Life'' med Michael Keaton, ''Batman forever'' med Val Kilmer, ''Far and away'' med manden Tom Cruise), så var det først med Gus Van Sants ''To Die For'', Kidman fik lejlighed til at bevise sine kunstneriske formåen.

I filmen spiller hun den hyperambitiøse TV-journalist-spire, der for enhver pris vil være berømt. Hun er parat til at slå ihjel for at blive vejrpige i den bedste sendetid.

Rollen førte til priser, honorarstigning og den altdominerende hovedrolle som en den undertrykte kvinde i ''Portræt af en kvinde'' - Jane Campions film efter Henry James' roman.

Campion var i øvrigt en gammel fan. Som student havde hun set Kidman på scenen i Sydney.

Overstrålede sin mand

Hun tog en enkelt actionrolle (''The Peacemaker'' 1997) formentlig for at sikre sig økonomisk, før den over et år lange periode i London som undersåt for den perfektionistiske Stanley Kubrick.

Mange kritikere mente efterfølgende, at hun overstrålede sin mand i filmens centrale scene:

Ægteparret fra den pæne borgerklasse ryger pot og taler ud på et køkkengulv - hun fortæller på den mest nederdrægtige måde, og midt i et grineflip, at hun har været parat til at forlade sin mand.

Scenen er hudløst leveret - og formentlig en af årsagerne til, at danske Lars von Trier placerede Nicole Kidman øverst på ønskelisten til ''Dogville''.

Værner om privatliv

Sammen med eksmanden Cruise har Nicole Kidman adopteret børnene Isabella Jane og Connor Antony.

Ægteparret har været tilknyttet den omdiskuterede religiøse Scientology-kirke. Ingen af parterne har offentligt kommenteret årsagen til separationen, som kom overraskende.

Parret har løbende sørget for, at deres filmkarrierer var planlagt, så én af forældrene altid var hos børnene.

Flere amerikanske medier er blevet sagsøgt for millionbeløb af parret, når rygter blev til forsidehistorier om brud, problemer med sexlivet eller om, at Tom Cruise skulle være homoseksuel,.

I Cannes takkede Nicole Kidman pressen for ikke at spørge til hendes private affærer.

»Jeg ville naturligvis have foretrukket ikke at være et sted med så stor medieopmærksomhed i min situation. Men jeg tror så meget på det projekt, jeg deltager i, at jeg kom her for at hjælpe filmen på vej,« sagde hun.

Om det går på samme måde med ''Dogville'', vil tiden vise.

Lars von Triers film skal efter planen optages til efteråret.

anders.lange@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.