Broer bygget af tillid
Kan man få to grupper, der ikke kan fordrage hinanden, til at arbejde sammen?
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Forleden stødte jeg på Poul Martinsens dokumentarudsendelse ”Broen” fra 1969. Rammerne for eksperimentet gik dengang ud på at få seks rockere og seks hippier til at samarbejde og nedbryde fordomme. De bliver anbragt på en ø og for at slippe i land igen, må de bygge en bro i fællesskab.
Hvad er en bro? En overgang fra et sted til et andet. Et kort ord, med en konkret og symbolsk betydning, der i vor hverdag betegnes med så stor en enkelthed, at vi fra tid til anden forglemmer, hvor vi ville befinde os, hvis ikke det havde været for denne fascinerende menneskeskabte kreation.
En konstruktion til transport, som forbinder to punkter over et som regel ufremkommeligt område. Et fundament, som hviler stabilt på undergrunden, og en konstruktion der udformes således, at den kan modstå de påvirkninger, som bl.a. fremkommer fra den trafik, der passerer broen, fra vindtryk, fra temperatursvingninger, fra jordskælv og fra konstruktionens egen vægt.
I mange eventyr er broen et symbol på overgang og forbindelse. I den nordiske mytologi er det regnbuen, Bifrost, der fungerer som forbindelse eller bro mellem himlen og jorden.
Jeg er vild med broer! Jeg er helt vild med måden, de skaber kontakt og forbinder os til hinanden og omverden. Jeg er vild med vores tiltro til konstruktionerne og hele bevægelsen i at passere et sted i luften. Jeg gør tit stop på midten af en bro for at få udsigt i et mellemrum. Jeg synes, at broen fungerer som det perfekte mødested for mennesker, der vil nærme sig hinanden for at få indsigt og skabe nye muligheder.
Ordet er simpelthen det, som skaber forbindelse imellem mennesker.
Det er derfor heller ikke kun de fysiske broer, som jeg er fascineret af. De mest betydningsfulde broer er usynlige for øjet. De kan ikke ses eller røres, men er stadig menneskeskabte. Det er dem, som bygges mellem mennesker, og disse vil altid være de smukkeste efter min mening. At gå over broen kræver sommetider meget mod. At komme et andet menneske i møde og at gøre det med en særlig åbenhed, tillid og modtagelighed i situationen.
Ordet som bro. Ordet er simpelthen det, som skaber forbindelse imellem mennesker. Det udtrykker, hvad der bor i den ene og gør det levende for den anden part. Dernæst kan vi reagere eller handle i fællesskab. Jeg har en oplevelse af, at der er mange dygtige brobyggere i Aarhus. Mennesker, som gør sig umage for at skabe forbindelse og forståelse mellem to parter eller flere. Jeg drømmer dog stadig om flere mennesker med skabertrang for at bygge broer i vores by, vores samfund og ja – vores verden.
Broer i Aarhus. I Aarhus kan vi gå over mange fine broer, vi kan komme højt op og få udsigt over byen, og om sommeren kan vi komme ud på et hav af badebroer. Vi har fået lys i Ringgadebroen, vi har fået Den Uendelige Bro tilbage, og Aarhus Kommune er sammen med Kulbroens Venner i gang med at forbinde den gamle Kulbro på Sydhavnen til resten af Aarhus by. Første skridt for Kulbroen er det nye, Kulbro View, hvorfra du kan komme op på broen og kigge ud over bydelen, havnen og ind til resten af Aarhus.
Sydhavnen bygger bro. Jeg ser hver dag mange mennesker, aktører, foreningerne og virksomheder, der er i fuld gang med at skabe nye forbindelser hernede, og jeg håber personligt, at mange flere vil bevæge sig over denne bro med tillid. Foreningen Sydhavnen vil skabe bro mellem det eksisterende og de kommende mange forandringer i forbindelse med udviklingen af hele kvarteret.
Lad os bygge flere broer. En bro, som er tilgængelig for os alle, og som faktisk kan løfte os hver især og måske vigtigst af alt, kan repareres, hvis der skulle komme revner i den en dag. Lad os bygge flere broer til hinanden, til forståelse, til accept, til tolerance, til tilgivelse, til dannelse, til oplysning, til viden og til vores demokrati.