Tænk sig, nu tales der om pladsmangel i letbanen
Aarhus Letbane forventer en kraftig passagervækst frem mod 2030. Det lyder rigtig fint, nu er bekymringen, at det tager overhånd.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Kender du det med at finde en rigtig god ukendt genvej i trafikken eller et fremragende lille spisested, som de færreste har opdaget? Og hvad gør du så, deler du tippet?
Tja, et dilemma lidt i den retning er åbenbart ved at opstå i den gennem tiderne ellers så udskældte letbane, må man forstå. I hvert fald kunne JP Aarhus tidligere på ugen fortælle om Aarhus Letbanes forventninger til udviklingen i passagertallet frem mod 2030.
Prognoserne fremgår af et notat til de forestående budgetforhandlinger i Aarhus Kommune, og et »konservativt« bud fra letbaneselskabet er, at man med investeringer for op mod 800 mio. kr. vil nå mellem 8 og 10 mio. passagerer årligt inden udgangen af dette årti.
Man taler om øget drift og flere tog. Og lad mig slå det fast med det samme: Hvis passagertallet i letbanen kan hen ved fordobles inden 2030, vil det være helt og aldeles glædeligt. Jeg har før skrevet om letbanen og brugeroplevelsen på denne plads – og det ikke altid i positive vendinger.
Men i årets løb har jeg kørt med letbanen til og fra arbejde adskillige gange, altid problemfrit og effektivt. Bevares, man kan godt skulle vente 20 minutter på toget, men det opleves stadig som hurtigere end at tage bilen forbi Nørreport.
Derfor: Lad endelig flere finde glæden ved at benytte letbanen i det daglige, lad endelig 10 mio. østjyder om året og flere til have gavn af dette stykke infrastruktur. Den kollektive transport er også et centralt element i planlagte indgreb mod privatbilisme i bybilledet i ”Climateville”-planen (som i øvrigt må være navngivet af folkene bag det hedengangne ”Danish for progress”-slogan).
Så er der alle dem, som bor et sted, hvor letbanen ikke kører, og som sådan ikke rigtig har gavn af den, men det er en helt anden historie. Det er svært at være imod, at infrastruktur i milliardklassen faktisk bliver brugt.
Men her er det så også, at paradokset opstår. For nu skal det jo heller ikke tage overhånd, må man forstå.
Jeg ved godt, at det er sat lidt på spidsen, men ikke desto mindre er det lidt sjovt, at fortællingen om letbanen er gået fra at handle om lave passagertal til en pludselig bekymring for trængsel og pladsmangel. I hvert fald for Hans Michael Betsch, som er daglig bruger af letbanen, grundlægger af Letbanens Passagerklub og forperson for Passagerrådet i Region Midtjylland.
»Jeg kan tydeligt se, at passagertallet stiger, og det kan blive udfordrende til efteråret, når folk igen stiller cyklerne og tager letbanen, for der er i forvejen en del tog, som er meget fyldte. Vi kan risikere kapacitetsproblemer på et tidspunkt,« udtalte han tidligere på ugen til JP Aarhus.
Flere passagerer er i sagens natur godt nyt for letbanen, som med Hans Michael Betschs ord har haft »et blakket ry i starten«. Og jeg har på mine ture ikke oplevet en problematisk mangel på plads. Men intet er vel så godt, at det ikke er skidt for noget.