Fra ABC til AI
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
»Du kommer ikke til at rende rundt med en lommeregner i lommen,« sagde min fantastiske matematiklærer, Rita. Rita var af den gamle skole; hun var sandsynligvis over 60 år, da jeg afsluttede 7. klasse i 2001. Hun var den lærer, man både var bange for, og den lærer, alle elever syntes var bedst. Hun formåede at skabe et sjovt og lærerigt undervisningsmiljø.
Flere af mine klassekammerater, inklusive mig selv, ville i dag nok blive betragtet som utilpassede med en grænse til adhd og med ordblindhed. Men det stoppede aldrig Rita fra at undervise os. Hun havde en måde at håndtere alle de 19 elever i klassen på, så alle følte sig inkluderet.
Årene gik, og da jeg som 17-årig skulle vælge min videregående uddannelse, var beskeden klar: »Michael, vi vil ikke anbefale dig andet end en erhvervsuddannelse.« Det skal siges, at jeg havde årskarakterer mellem 9 og 11 i de matematiske fag, men mine skriftlige kompetencer haltede efter, og derfor måtte man realistisk set konkludere, at jeg ikke ville kunne klare mig i gymnasiet. Det rørte mig egentlig ikke det store, da jeg havde været skoletræt de seneste år. Det havde medført koncentrationsbesvær i alle timer, og jeg ved ikke, hvor mange gange jeg er blevet kaldt ”klassens klovn” til diverse skole-hjem-samtaler, nok fordi det var dér, jeg følte mig bedst tilpas.
Jeg fandt med stor tilfældighed min hylde: Restaurationsbranchen blev min redning. Her oplevede jeg rummelighed og en interesse for min person. Jeg blev kastet ud i skriftlige svar til gæster, engelskkundskaber og vinlære. I starten var det udfordrende, men med tiden blev det at lære at kommunikere både skriftligt og mundtligt en del af legen. Selvom mine kommunikative evner aldrig bliver på akademisk niveau, giver det meget mere mening for mig nu end i folkeskolen.
Jeg hylder AI, især i skolerne, fordi det kan give skolebørn lysten til at lære, hvis det bruges rigtigt. Rita ville have draget fordel af AI i sin undervisning. Hun havde en særlig evne til at inkludere alle elever, og AI kunne have hjulpet hende endnu mere. AI kan tilbyde personaliseret læring, hvor undervisningen tilpasses den enkelte elevs behov og niveau. Dette kan være en stor fordel for elever som mig selv, der har haft svært ved at følge den klassiske undervisningsmetode. AI kan også aflaste lærerne fra rutineprægede opgaver som at rette opgaver og tests. Det kan give lærerne mere tid til at fokusere på den enkelte elevs behov og til at udvikle nye og innovative undervisningsmetoder. Derudover kan AI hjælpe med at identificere elever, der har brug for ekstra hjælp, og give lærerne mulighed for at tilbyde støtte i rette tid.
Med AI’s store potentiale følger også et ansvar for de etiske og pædagogiske udfordringer. For at opnå de bedste resultater er det afgørende, at skoler og uddannelsesinstitutioner har en åben tilgang til AI. Det indebærer at inddrage lærere, elever og forældre i diskussioner om, hvordan AI bedst kan integreres. Uddannelse i AI’s funktioner og begrænsninger bør være en del af læreruddannelsen, så undervisere kan navigere i teknologien med faglig kompetence. Det er også vigtigt at opmuntre til kritisk tænkning blandt eleverne, så de kan forstå og vurdere AI’s rolle i deres læring og brugen af det andre steder i samfundet. Lærere bør fortsat være centrale i undervisningen med AI som et supplement snarere end en erstatning. Jeg tror, Rita ville have set AI som et nyttigt værktøj, men hun ville aldrig have ladet det erstatte sin egen undervisning. Hun ville have brugt det til at forstærke sin undervisning og give endnu bedre støtte til de af os elever, der havde brug for det.
AI kan også spille en afgørende rolle i specialundervisning. Elever med særlige behov kan drage fordel af personaliserede læringsværktøjer, der tager hensyn til deres unikke læringsstile og behov. AI-drevne assistenter kan hjælpe elever med læsevanskeligheder ved at tilbyde tekst til tale-funktioner eller interaktive læseøvelser. For elever med f.eks. adhd kan AI hjælpe med at skabe strukturerede og engagerende læringsmiljøer, der kan forbedre koncentration og læringsudbytte.
Praktiske eksempler på AI i skolerne kan inkludere adaptiv læringssoftware, der justerer sværhedsgraden baseret på elevens præstation, eller AI-drevne tutorprogrammer, der giver øjeblikkelig feedback på opgaver og eksamensforberedelse. AI kan også bruges til at analysere store mængder data fra elevernes præstationer, hvilket kan hjælpe med at identificere mønstre og udvikle mere effektive undervisningsmetoder. I Finland har man for eksempel integreret AI i det nationale curriculum, hvor eleverne lærer om AI fra en tidlig alder. Dette hjælper dem med at forstå teknologien og dens anvendelser, samtidig med at det fremmer kreativitet og innovation.
Rita fik ikke ret, for i dag render vi alle rundt med verdens bedste værktøj i lommen, tænker jeg, mens jeg reflekterer over mit eget uddannelsesforløb og potentialet i AI. Denne moderne æra, hvor teknologien har indtaget alle aspekter af vores liv, tilbyder os en enestående mulighed. Det er ikke tid til at forbyde eller begrænse, men snarere tid til at omfavne og udnytte. AI er ikke blot en lommeregner i lommen, det er en revolutionerende værktøjskasse, der kan ændre måden, vi lærer og underviser på. Ved at udnytte AI’s potentiale kan vi skabe en mere inkluderende, tilpasset og effektiv læringsoplevelse for alle elever. Vi har muligheden for at forbedre uddannelsessystemet og se ind i en fremtid, hvor flere studerende har mulighed for at trives og udvikle sig fagligt.
Når jeg tænker tilbage på min egen skolegang, mindes jeg de udfordringer, jeg stod over for under læsetimerne. Mens hele klassen var fordybet i bøgerne, sad jeg med min bog og talte, hvor mange gange bogstavet A optrådte på hver side. Det var min måde at håndtere min vanskelighed med læsning og forståelse på, og jeg følte mig ofte isoleret og frustreret over min manglende evne til at følge med. Men hvad nu, hvis AI havde været en del af min skolegang? Hvad, hvis der havde været ressourcer og værktøjer til rådighed, der kunne have hjulpet mig med at overvinde mine udfordringer og udnytte mine styrker? Med AI’s evne til at tilpasse læringen til den enkelte elevs behov havde jeg måske følt mig mere tilpas i skolesystemet.
Det er vigtigt for mig at nævne, at dele af dette indlæg blev formuleret med hjælp fra AI. Selvom AI-teknologien har været en hjælp, afspejler indholdet mine personlige holdninger og oplevelser. Jeg håber, at denne åbenhed kan bidrage til en mere nuanceret forståelse af, hvad AI kan.