Fem stjerner til personalet på idrætskirurgisk klinik på AUH. Men …
Hvem tager ansvaret for, at det er gået så galt på Aarhus Universitetshospital?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Efter i tre måneder forgæves at have forsøgt at få en operationstid på en ortopædkirurgisk klinik lykkedes det langt om længe den 9. september på den i mine patientøjne velfungerende Idrætsklinik på Aarhus Universitetshospital. Men kritikken hører man jo undervejs fra personalet, der både internt og eksternt har givet lyd for deres store frustrationer ved store demonstrationer til nu gyselige billeder på Facebook. Og jeg forstår deres vrede og frustrationer, for hvem tager ansvar for denne tiltagende fadæse på AUH?
Kommunalreformen i 2005 blev fremlagt af Venstre og Det konservative Folkeparti med stor tilslutning i Folketinget og udmøntet i Kommunal- og Regionsreformen i 2007, hvor byggeprocessen af ”Det Ny Universitetshospital” blev sat i gang af daværende formand for Region Midtjylland Bent Hansen (S) stående ved åbning af sprøjtekanonen.
Efterfølgende har både Bent Hansen og tidligere statsminister, indenrigsminister og sundhedsminister, forhenværende formand for Venstre og nu bortløben folketingspolitiker Lars Løkke Rasmussen klippet rød snor over ved indvielsen af universitetshospitalet. Og som Løkke sagde under valgkampen til folketingsvalget den 5. juni i år: Vi afleverer et sundhedsvæsen i »topform«.
Begge var enige om supersygehuse i de fem regioner, da Bent Hansen dengang også var blevet formand for Danske Regioner. Men hvem har ansvaret for, at det er gået så galt med stort milliardunderskud? Det synes måske ikke at være gået så galt efter beskrivelsen af mine oplevelser i mandags, fordi personalet ikke viser deres vrede og frustrationer over for patienterne. De er allesammen professionelle. Men hvor er professionalismen i stat, region, ledelse og byggestyring?
Jeg har som patient været i stand til at kunne koordinere mit forløb fra privat praksis, over regionens hospitaler på Skejby (tre måneders ventetid på første undersøgelse, en mr-scanning), i Silkeborg på Knæklinikken (tid til forundersøgelse midt i september) til private klinikker og også med et mangelfuldt postvæsen, for hvem det tog over en uge at levere en postforsendelse fra Morten Børups Gade til Oluf Palmes Allé i Aarhus. Inden brevet kom frem, var privatklinikken ferielukket.
Man møder et helt igennem smilende, venligt og fagligt kompetent personale, som har det hele uden på uniformen med deres vrede og frustrationer indenfor.
Så først i august var mr-scanningen fremme på klinikken. Tænk sig, at de private klinikker ikke er på regionens it-system. Det skyldes patientsikkerheden, siger politikerne i regionen.
Vil læger, som både arbejder i det offentlige og det private og ofte begge steder (da de nu løber skrigende bort fra deres stillinger i det offentlige), virkelig kunne finde på at misbruge et sådant system til gavn for patienterne? En risiko for en evt. ondartet knude i knæet gav hurtig henvisning tilbage til idrætsklinikken på regionshospitalet.
Og så til undersøgelsesdagen: Tjek ind kl. 7.30, fastende, i narkose og udskrevet kl. 11 efter morgencomplet med frisk lavet caffe latte og morgenbrød med ost på opvågningen. Dagkirurgien synes at virke. Og man møder et helt igennem smilende, venligt og fagligt kompetent personale, som har det hele uden på uniformen med deres vrede og frustrationer indenfor.
Jeg har i forløbet talt med personale, som var ved at bryde sammen i gråd pga. operationsaflysninger og ændring af operationstid. En stor ros til dem alle for deres professionelle tilgang, at jeg ikke kom til at mærke det.
Derfor: Aarhus’ tidligere borgmester Nicolai Wammen (S), nu finansminister, som donerer penge til regionerne, som jo ikke må opkræve skat, tidligere regionsrådsformand Bent Hansen, som med skovl og gylden saks har været med ved igangsætninger og indvielser, samt bortløbne Lars Løkke:
Hvor skal ansvaret placeres for et milliardunderskud, så man nu nærmest må starte fra scratch og oplever en nedadgående personalespiral? Meld åbent og ærligt ud. Find mange flere millioner Wammen. Vis jeres evner, Bent Hansen og Lars Løkke, bag ved kulisserne. I har jo altid fået prædikat som dygtige ledere.
Det synes meget svært at placere et ansvar for denne skandale. De nylige 100 mio. kr. fra staten forslår jo som en skrædder i helvede og får ikke det ultramaratonløbende personale til at bryde ud i jubel, men snarere til at bryde endnu mere sammen. Der er stof til en stor undersøgelse: Hvorfor gik det så galt på Aarhus Universitetshospital fra 2007 og til i dag?
Alle jer, der har været fedtet i denne proces: Kom ud af jeres musehuller og vis mod. Selv fik jeg lykkeligvis opereret en ”velvoksen mus” ud af knæet. Endnu en gang et skulderklap og en stor tak til personalet på idrætsklinikken for jeres seje, positive tilgang i en svær tid for jer alle på Aarhus Universitetshospital.