Aarhus Teater lokker unge inden for på bekostning af økonomien
Mange unge og studerende har takket ja til Aarhus Teaters rabat på billetter - og det kan ses i årsregnskabet.
Aarhus Teater lancerede i august 2015 såkaldte ungdomsbilletter - billetter, der mandag og torsdag giver unge under 25 år og studerende mulighed for at gå i teatret for 50 kr. "Billigere end biffen" kalder teatret ordningen, og det er et tilbud, som rigtig mange unge har taget til sig, fremgår det af Aarhus Teaters netop offentliggjorte årsregnskab.
Faktisk er billetsalget til unge steget fra at have udgjort 23 pct. af det samlede billetsalg i sæson 2014/15 til at udgøre ca. 40 pct. i den seneste sæson.
Direktør for Aarhus Teater Henning Kærsgaard er overrasket over det høje tal - teatret havde nemlig kun budgetteret med en stigning på antal solgte billetter til unge på 33 pct. i løbet af to år, fortæller han.
»Vi er utrolig glade for at de unge mennesker har taget det til sig og har lyst til at komme ind og se noget levende kunst. Det er jo vores fremtidige publikum, og det er vigtigt, at vi får dem til at tænke på, at man også kan gå i teatret frem for biffen,« siger han.
Af årsregnskabet fremgår det, at teatret har haft det største salg af billetter i 10 år. Men på trods af det høje billetsalg, er billetindtægterne faktisk under budget. Forklaringen ligger hovedsageligt ved de billige ungdomsbilletter, som har fået værdibelægningen til at falde fra 67 pct. i 2014/15 til 49 pct. i 2015/16.
Den lavere samlede billetindtægt kan også tilskrives en skuffende interesse for musicalen "Dig og mig for altid", som solgte langt mindre end forventet.
Men selvom ungdomsbilletterne ikke er en god økonomisk forretning for teatret, afviser direktøren at droppe rabatten.
»Selvom det går ud over vores økonomi, så har vi en robust økonomi, der kan leve op til det. Jeg synes det er fint nok, at vi bruger nogle af vores midler til at få de unge mennesker lokket ind i teatret,« siger han.
Hvorvidt ungdomsbilletterne vil stige i pris, kan direktøren ikke svare på på nuværende tidspunkt. Men, tilføjer han:
»Det kan godt være, man vil justere lidt på det.«
Aarhus Teater tjente 13,1 mio. kr. i billetindtægter i sæson 2015/16, hvilket er 700.000 kr. under budget og 2,9 mio. kr. lavere end sæsonen før. Alligevel kom teatret ud med et samlet overskud på 360.000, som kan tilskrives det høje billetsalg.
Antallet af betalende gæster er steget fra 88.000 i den forrige sæson til 95.480 i 2015/16-sæsonen.
I år har de aarhusianske teatergængere bl.a. kunne opleve forestillingerne "Fornuft og Følelse", "En Kvinde Uden Betydning" og "American Spirit".