Hun klæder tøjekspedienterne på
Stylist Liselotte Thygesen har skrevet en bog, der skal klæde tøjbutikkerne bedre på til at skabe mersalg. Alt for mange salgsmuligheder glipper, fordi ekspedienterne ikke har viden nok.
Der er mange muligheder for at skabe mersalg i tøjbutikkerne, ekspedienterne skal bare have konkret viden om hvordan, og det kan de nu få i en ny bog af den aarhusianske stylist Liselotte Thygesen fra firmaet Stylechange.
»Mange klager over den dårlige service i butikkerne, og samtidig er salget på nettet stærkt stigende, især inden for tøj, og det stiller større krav til butikkerne. Ekspedienterne skal ikke kun være sælgere, men også rådgivere, hvilket kræver endnu mere viden,« siger Liselotte Thygesen, der har skrevet om sammensætning af farver, påklædning af forskellige kropstyper, brug af accessories og ikke mindst, hvordan man skaber mersalg ved at servicere kunderne individuelt.
»Kunderne vil have en personlig betjening i dag, så ekspedienten skal kunne læse den enkelte kunde og komme med forslag ud fra kundens stil, salget skal være individuelt,« påpeger Liselotte Thygesen.
Mænd oser ikke
Ekspedienterne skal først og fremmest skelne mellem mænd og kvinders indkøbsmønstre, for de er meget forskellige. Tilbage i historien gik manden på jagt, dræbte byttet og vendte hjem med det, mens kvinden var samler og brugte god tid på at gå rundt og se på udvalget og derefter udvælge det bedste. Det mønster kan man overføre til den måde, som de to køn shopper på i dag.
»Mænd er meget målrettede, når de handler. De oser ikke. Det er hurtigt ind og hurtigt ud. Derfor skal man gøre det så nemt for dem som muligt, være faktuel og sikre dem en hurtig løsning. Kvinder går typisk i flere butikker og ser på udvalget, og mange vil gerne høre historien bag designet. Kvinder er også gode til at kommunikere en god serviceoplevelse videre,« fortæller Liselotte Thygesen.
Foreslår kundekontakt
Selv om de fleste kunder siger: Jeg kigger bare, skal ekspedienten altid benytte lejligheden til at vise butikkens varer og komme med et par forslag ud fra kundens stil, men det skal gøres på en ikke anmassende måde, og det er det svære. Derfor giver bogen konkrete anvisninger til, hvordan den første kontakt til kunden kan tages.
»Selvom kunden ikke køber noget, har man været i dialog med hende, så hun har fået en god oplevelse og derfor med større sandsynlighed vender tilbage,« påpeger Liselotte Thygesen.
Events for kunder
Bogen har også et kapitel om stylingevents, som butikkerne kan afholde for deres kunder.
»Modeshows er set så mange gange, nu skal der noget nyt til, kunderne vil gerne inspireres og forkæles,« siger Liselotte Thygesen, der selv har udgivet ”Styling & Mersalg. En praktisk værktøjskasse til modebutikker”, som bogen hedder, og halvdelen af oplaget på 500 stk. er allerede solgt.