Fortsæt til indhold
Aarhus

Bevillingsnævn lukker diskotek

Diskoteket Club Nine i Østergade har fået afslag på en alkoholbevilling, og inden to måneder skal indehaveren afvikle natklubben, fordi bevillingsnævnet ikke mener, at han kan drive den på en forsvarlig måde.

nyheder side 2•Når diskoteket Nine i Østergade skal lukke eller overdrages til nye ejere skyldes det ikke, at personalet udskænker spiritus og øl til mindreårige, som JP Århus i dag kan dokumentere.

Det skyldes derimod, at Bevillingsnævnet i Århus ikke har tillid til indehaveren Nikolaj Østergaard, som sidste år i Retten i Århus blev dømt for at vise urigtig dokumentation til nævnet for sit påståede ejerskab af en anden restauration, nemlig Café Casablanca i Rosensgade, som siden har fået nye ejere.

Nævn skal oplyses
Det kommunale bevillingsnævn afgør, hvem der er egnet til at drive restauration med alkoholudskænkning, og hvem der ikke er.

I marts kunne JP Århus oplyse, at den tidligere bevillingsindehaver på Club Nine Erkan Kilic omkring årsskiftet var udtrådt af selskabet, og at Nikolaj Østergaard fortsatte driften af Club Nine, selv om han ikke havde den krævede alkoholbevilling.

Nikolaj Østergaard havde undladt at oplyse bevillingsnævnet om, at der var sket ændringer i diskotekets ejerforhold. Nævnet kræver at blive oplyst om sådanne ændringer, men blev det altså ikke.

Derfor besøgte bevillingspolitiet i Århus restaurationen og bad Nikolaj Østergaard søge om en bevilling. Det gjorde han, og den 14. juni fik han afslag med henvisning til det forhold, at han tidligere har vist urigtig dokumentation til bevillingsnævnet.

Uden bevilling
»Nikolaj Østergaard har udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at virksomheden ikke vil blive drevet på en forsvarlig måde,« skriver kommunens juridiske afdeling i det afslag, som JP Århus har fået aktindsigt i.

Siden årsskiftet har Club Nine altså været drevet af en person, der ikke har nogen alkoholbevilling, og som bevillingsnævnet ikke antager driver diskoteket på en ansvarlig måde.

JP Århus har to gange besøgt Club Nine og konstateret, at stedets personale udskænker alkohol til unge under 18 år. Unge som ikke har vist ID for at komme ind.

»Hvis det er korrekt, er det fuldstændig uacceptabelt, og der er tale om en af de alvorligste overtrædelser af bevillingslovgivningen. Derfor vil jeg opfordre politiet til at have et skærpet opsyn med stedet,« siger Michael Gram, medlem af Bevillingsnævnet i Århus.

»Det kan bekræfte mig i, at vores beslutning om ikke at give den pågældende restauratør en alkoholbevilling er korrekt,« tilføjer Michael Gram.

»Vi tjekker ID på alle«
»Det passer overhovedet ikke, at vi skænker alkohol til folk under 18 år, for vi tjekker ID på alle,« siger Nikolaj Østergaard, som gætter på, at de pågældende må være kommet ind med falsk ID. Han oplyser, at han er ved at sælge diskoteket for at stoppe i restaurationsbranchen.

Der er tale om en af de alvorligste overtrædelser af bevillingslovgivningen. Derfor vil jeg opfordre politiet til at have et skærpet opsyn med stedet.
Michael Gram, medlem af Bevillingsnævnet i Århus