Myndigheder går i rette med Gwyneth Paltrow
Briternes sundhedsmyndigheder går i rette med fejlagtige råd under coronapandemien.
Amerikanske Gwyneth Paltrow, der blev kendt som skuespiller, er i sin rolle som blogger og helseinteresseret begyndt at dele råd om, hvordan hun bekæmper det, hun selv mistænker er senfølger af en coronainfektion - det såkaldte ”lang covid”.
Rådene er dog ikke meget værd.
Sådan lyder dommen fra de britiske sundhedsmyndigheder, som er gået offentligt i rette med Paltrow og andre influenceres ytringer om pandemien.
Vi skal tage ”lang covid” seriøst og anvende seriøs videnskab.Professor Stephen Powis, NHS.
På sin blog beskriver Gwyneth Paltrow sine gener som »længerevarende udmattethed og omtågethed.« Det er to af de symptomer, som ganske rigtigt er identificeret som de mulige konsekvenser hos patienter, der lider af langtidsfølger af corona.
I Danmark er der oprettet særlige senfølgeklinikker, hvor ramte kan få hjælp.
Amerikanske Paltrow har dog søgt alternative veje og behandler nu sig selv med blandt andet daglig faste til klokken 11, en keto-diæt (fedtrig, kylhydratfattig diæt. red.), kombucha-te og hyppig brug af infrarød sauna.
Det er ikke en god tilgang, lyder det fra professor Stephen Powis, som er den lægelige direktør for det britiske sundhedssystem, NHS.
»I de seneste par dage har jeg set, at Gwyneth Paltrow desværre lider under følgerne af covid-19. Vi ønsker hende god bedring, men nogle af de løsninger, hun anbefaler, er virkelig ikke de løsninger, som vi vil anbefale,« udtaler han ifølge britiske medier.
Powis ser Paltrows ytringer som en del af et lidt større problem.
»Vi skal tage ”lang covid” seriøst og anvende seriøs videnskab. Alle influencere på sociale medier har en pligt vedrørende det. Ligesom virussen, så spreder misinformation sig over grænser, og det muterer og udvikler sig. Så jeg mener, at Youtube og andre sociale medie-platforme har et seriøst ansvar - og en mulighed her.«