Fortsæt til indhold
International

Indien: England skal aflevere Koh-i-Noor-diamant

På tværs af partigrupperinger vil indiske politikere have England til at returnere verdens mest berømte diamant, der har siddet i de britiske kronjuveler i 150 år.

Af POUL TVILUM

Koh-i-Noor-diamanten vejer 106 karat, og den blev "erobret" af britiske kolonistyrker for efterfølgende at indgå i kronjuvelerne, skriver BBC.

Diamanten nævnes med sikkerhed første gang i 1526, men diamanten har formentlig rødder tilbage til ihvertfald 1294 og den menes med sikkerhed at være blevet gravet ud i Indien, måske i Rayalaseema-diamantminen. I de følgende århundreder havde diamanten flere ejere, der i mange tilfælde kæmpede for at få ejerskabet.

I marts 1849 hejste britiske styrker Union Jack i Lahore og Punjab, der officielt blev indlemmet i det britiske imperium. Og af Lahore-traktaten fremgår det, skriver Wikipedia, at "Koh-i-nor-diamanten skal overgå fra maharajahen af Lahore til Englands dronning."

Men nu vejrer inderne morgenluft. Tony Blair har for nylig indvilget i at returnere andre antikviteter, erhvervet under kolonistyret tidligere, til de retmæssige lande.

Det bliver imidlertid en kamp op ad bakke. Ifølge nyhedsbureauet AP er briterne formentlig aldeles uvillige til at give verdens kendteste diamant fra sig.

Allerede for 30 år siden da Pakistan gjorde krav på diamanten lød svaret fra britiske politikere: "We've got it, we're keeping it," ifølge tidligere hemmeligtstemplede papirer, der er blevet frigivet fredag.

poul.tvilum@jp.dk