Syg af hjemmedyrket squash
Squash med bitter smag kan give opkast, diarré og mavesmerter, advarer Fødevarestyrelsen. Et sjællandsk ægtepar blev alvorligt sygt efter at have spist squash, som de selv havde dyrket.
Diarré, opkast og kraftige mavesmerter. Et ægtepar fra Helsingør blev alvorligt sygt og måtte tilkalde vagtlægen, efter at det havde spist squash, der smagte bittert og metalagtigt.
Årsagen til sygdomstilfældene er, at squash kan danne de såkaldte cucurbitaciner. Selv små mængder af disse bittertsmagende stoffer kan i løbet af få timer give de nævnte symptomer. Uanset om squashen er rå eller tilberedt, forklarer sygdomskoordinator Morten Lisby, Fødevareregion Øst.
Frøene er synderen
I dette tilfælde var squashen hjemmedyrket. Frøene var købt i foråret i et supermarked - enten Netto eller SuperBrugsen, og det er frøene, der er synderen.
"Frøene har en genetisk sammensætning, der gør, at giftstoffet er blevet dannet i den færdige squash. Frøene stammer formentlig fra en vildplante," siger Morten Lisby.
Squash-frø er gennem mange år blevet forædlet, så de ikke danner de giftige stoffer. Derfor ses forgiftningstilfælde yderst sjældent.
Morten Lisby anbefaler alligevel, at man altid smager på squash, før man putter den i en madret i skiver eller tern.
"Hvis den smager bittert og besk, skal man smide den ud," siger Morten Lisby.
Squash har normalt en neutral smag, men cucurbitacinerne fra squash er nogle af de mest bittertsmagende stoffer, der kendes. Man vil derfor kunne smage, hvis de findes i grøntsagen.
Det er første gang siden 1998, at Fødevarestyrelsen hører om sygdomstilfælde forårsaget af squash. Dengang drejede det sig også om hjemmedyrkede squash. Forgiftningen sendte to ægtepar på skadestuen med en kraftig forgiftning.
Squash kendes også under navnene courgette eller zucchini.