Fortsæt til indhold
Indland

Landsretten afviser politimorders sag om isolation

Livstidsfangen Steen Viktor Christensen må ikke få domstolenes mening om, hvorvidt det var i orden, at det danske fængselsvæsen isolerede ham i næsten to år.

Østre Landsret afviste fredag den sag, som Steen Viktor Christensen har anlagt mod Direktoratet for Kriminalforsorgen. Christensen afsoner en dom på livstid, efter at han i 1997 i Helsinki i Finland dræbte to politifolk under en flugt fra Statsfængslet i Vridsløselille.

Kriminalforsorgens beslutning om at anbringe manden i enrum kan ikke vurderes af domstolene. Kun hvis der er særlige omstændigheder, fastslår landsretten, som tilføjer, at det ikke er tilfældet.

Landsretten: Konkret og sagligt

I landsretten har Steen Viktor Christensens advokat, Peter Hjørne, sagt, at afgørelsen var båret af usaglige og politiske hensyn i den stærkt omtalte sag. Men den påstand hviler på formodninger og er ikke underbygget, mener landsdommerne. De finder tværtimod, at Kriminalforsorgens afgørelse om at isolere Christensen var "konkret og sagligt begrundet".

Anbringelsen af Christensen i enrum ophørte i august 2000 efter næsten to år.

I en ny lov om fangers forhold i fængslerne får fangerne lov til at gå til domstolene, hvis de er utilfredse med en disciplinærstraf på f.eks. syv dage i strafcelle. Men Kriminalforsorgen kan placere en fange i isolation i meget lang tid, uden at fangen har mulighed for at gå til retten med indgrebet. Dette må være en forglemmelse fra Folketingets side, mener advokat Peter Hjørne.

/ritzau/