Buskaos fortsætter et år endnu efter udskydelse af fjernbusterminal i København
Vejdirektoratet og Københavns Kommune tog sidste sommer det første spadestik til en ny fjernbusstation. Projektet skulle stå færdigt i sommeren 2023, men den plan er nu skredet med knap et år.
Når busserne fra Aarhus, Odense og oplandet slukker motoren i København, stiger passagererne direkte ud på en cykelsti, hvor cykellister kommer flyvende i høj fart.
Det har skabt kaos på Ingerslevsgade ved DGI Byen på Vesterbro, og derfor begyndte Vejdirektoratet i samarbejde med Københavns Kommune sidste år at anlægge en fjernbusstation en spytklat derfra ved Dybbølsbro Station.
En fejlslået udbudsrunde trækker nu projektet i langdrag. I efteråret foretog Vejdirektoratet to udbud til ITS-systemer, som er systemer til trafikstyring og passagerinformation. Men mangel på leverandører sender nu systemerne ud i et tredje udbud, og det forsinker hele projektet med knap et år. Dermed kan fjernbusserne først benytte sig af den nye station i forsommeren 2024.
Terminalen er budgetteret med 146 mio. kr., hvoraf de 126 mio. kommer fra Københavns Kommune. Resten betaler staten.
Vejdirektoratet estimerer, at 1,4 mio. passagerer vil komme igennem den nye station årligt. Samtidig skal terminalen kunne håndtere 195 busser om dagen.
Det var estimeret, at projektet stod færdig i sommeren 2023 - men det er nu rykket til forsommeren 2024. Det sker på trods af, at de fysiske rammer forløber som planlagt, og derfor formentlig står klar til sommer.
Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune skriver følgende i et skriftligt svar.
»Økonomiforvaltningen er meget opmærksom på de uhensigtsmæssige forhold for buspassagererne og busoperatørerne i særligt Ingerslevsgade, men har ud fra en samlet vurdering besluttet at følge anbefalingerne. Vejdirektoratet er nu i gang med at gennemføre dette.«
Jyllands-Posten har også henvendt sig til Vejdirektoratet, der ønskede ikke at komme med en kommentar.