Buskaos fortsætter et år endnu efter udskydelse af fjernbusterminal i København

Vejdirektoratet og Københavns Kommune tog sidste sommer det første spadestik til en ny fjernbusstation. Projektet skulle stå færdigt i sommeren 2023, men den plan er nu skredet med knap et år.

Artiklens øverste billede
Busserne holder i lange rækker på Ingerslevsgade i København. Arkivfoto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Når busserne fra Aarhus, Odense og oplandet slukker motoren i København, stiger passagererne direkte ud på en cykelsti, hvor cykellister kommer flyvende i høj fart. 

Det har skabt kaos på Ingerslevsgade ved DGI Byen på Vesterbro, og derfor begyndte Vejdirektoratet i samarbejde med Københavns Kommune sidste år at anlægge en fjernbusstation en spytklat derfra ved Dybbølsbro Station. 

En fejlslået udbudsrunde trækker nu projektet i langdrag. I efteråret foretog Vejdirektoratet to udbud til ITS-systemer, som er systemer til trafikstyring og passagerinformation. Men mangel på leverandører sender nu systemerne ud i et tredje udbud, og det forsinker hele projektet med knap et år. Dermed kan fjernbusserne først benytte sig af den nye station i forsommeren 2024. 

Terminalen er budgetteret med 146 mio. kr., hvoraf de 126 mio. kommer fra Københavns Kommune. Resten betaler staten. 

Vejdirektoratet estimerer, at 1,4 mio. passagerer vil komme igennem den nye station årligt. Samtidig skal terminalen kunne håndtere 195 busser om dagen. 

Det var estimeret, at projektet stod færdig i sommeren 2023 - men det er nu rykket til forsommeren 2024. Det sker på trods af, at de fysiske rammer forløber som planlagt, og derfor formentlig står klar til sommer.

Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune skriver følgende i et skriftligt svar.

»Økonomiforvaltningen er meget opmærksom på de uhensigtsmæssige forhold for buspassagererne og busoperatørerne i særligt Ingerslevsgade, men har ud fra en samlet vurdering besluttet at følge anbefalingerne. Vejdirektoratet er nu i gang med at gennemføre dette.«

Jyllands-Posten har også henvendt sig til Vejdirektoratet, der ønskede ikke at komme med en kommentar. 

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.