Politiet vurderer, at redningsaktion holdt Storebæltsbroen lukket i »uforholdsmæssig lang tid«

Redningsindsatsen, der fandt sted den 12. november, påvirkede trafikken i over 10 timer.

Artiklens øverste billede
Evalueringens konklusion lyder, at Storebæltsbroen var lukket for længe i forbindelse med redningsaktion. Foto: Brian Karmark

Det tog over 10 timer, før trafikken igen flød i alle kørebaner på Storebæltsbroen den 12. november. Først klokken 19.00 lykkedes det at få åbnet for trafikken i alle vognbaner. Og der gik yderligere to timer, før sporene efter en indsats for at redde en selvmordstruet person - hvis liv det lykkedes at redde - var væk igen.

Men »flere af hinanden uafhængige faktorer bidrog til, at den meget trafikerede vejstrækning måtte holdes lukket i uforholdsmæssig lang tid«.

Sådan skriver Sydsjællands og Lolland Falsters politi i en pressemeddelelse, efter at redningsindsatsen, der lukkede Storebæltsbroen den dag, er færdigevalueret.

»Personredningen tog væsentlig længere tid end forventet, når vi sammenligner med en række tidligere tilsvarende redningsaktioner, der er afviklet væsentlig hurtigere,« skriver politikredsen.

Det er kontaktgruppen for Storebælt, der står bag evalueringen - herunder bl.a. Sund & Bælt og politiet.

Politiets arbejde

Det, der først og fremmest tog lang tid, var afskærmningen af aktionen, således at offentligheden ikke var i stand til at fotografere og filme hændelsen.

Fra anmeldelsen rullede ind hos politiet kl. 8.29 og frem til kl. 13.00, var der helt lukket for trafik på broen. Herefter lykkedes det at åbne for trafik i begge retninger i den nordlige kørebanehalvdel.

Dette skabte trafikale problemer, fordi udmeldingen til medierne gjorde, at mange gerne ville afsted så hurtigt som muligt efter ventetiden.

Desuden forsinkede et havareret køretøj og et mindre færdselsuheld på den fynske side af broen trafikken yderligere.

Mangelfuld kommunikation

I evalueringen af indsatsen peger man også på, at der ved fremtidige langvarige brolukninger »skal ske en optimering og mere udbredt handlingsanvisende koordineret kommunikation til trafikanterne, så de er bedre orienteret og løbende får meldinger om status.«

I dette tilfælde kommunikerede Sund & Bælt via dets hjemmeside, Twitter, Facebook og sms/mail-løsning.

Sund & Bælt og Vejdirektoratets trafikcenter koordinerede løbende trafikopdateringer, som blev kommunikeret på Vejdirektoratets platforme sammen med meldinger på DR P4 Trafik og Twitter.

Det har fået Sund & Bælt til at gå i gang med at udbygge et nyt system til overledning af trafik på Storebæltsbroen. På den måde vil det fremover ikke kræve manuelle procedurer.

Det nye system forventes at tages i brug inden for tre måneder.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.