Lars Autrup: »Det er virkelig fælt, at den grå kasse er det første, man ser«
Her er den viborgensiske arkitekturdirektørs bedste råd til, hvordan vi fremover undgår Peak 12-byggerier.
Peak 12 hotellet har en helt særlig plads i Viborg. Det står på byens højeste placering og med 47 etager i højden har det skrevet sig ind som den højeste i skylinen - en titel, domkirken tidligere havde.
Da hotelbyggeriet blev vedtaget i 2017, besluttede politikerne, at det skulle have »høj arkitektonisk værdi.« Men det har det ikke fået, lyder dommen i et nyt DR-program.
Det er ærgerligt, at så historisk en by er så lemfældigt planlagt.Lars Autrup
Om det har arkitekturforeningens direktør, der er vokset op i Dollerup og ser Viborg som sin hjemby, heller ikke ret meget godt at sige.
»Jeg synes, det er en katastrofe i byen,« konstaterer han og uddyber: