Dansk Erhverv: Rør ikke ved god nej tak til reklamer-ordning

Organisationer ønsker en ja tak-ordning til reklamer. Dansk Erhverv mener den nuværende model fungerer.

At gøre ”Nej tak til reklamer” til en ja tak-ordning er en dårlig idé.

Det mener Dansk Erhverv, der vil lade markedet styre sig selv.

Meldingen kommer oven på, at Dansk Industri, dagligvaregiganten Coop, Forbrugerrådet Tænk, Danmarks Naturfredningsforening og en række miljøorganisationer har skrevet et brev til regeringen.

Heri opfordrer de kraftigt til at ændre loven, så borgerne selv skal tilvælge tilbudsaviser.

Men ordningen fungerer godt, som den er i dag, siger Matthias Lumby Vesterdal, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

- Vi synes, at den nuværende nej tak-ordning er meget god, velfungerende og værd at bevare. Den sikrer en god balance mellem virksomhedernes ret til at komme ud med information om deres produkter og så borgernes mulighed for at fravælge den information og spare papiret.

- Det er stadigvæk en meget vigtig markedsføringskanal, der driver meget omsætning ned i butikkerne. Og hvis den ikke gjorde det, ville detailhandlen stoppe med det i morgen, siger Matthias Lumby Vesterdal.

Han ser hellere, at markedet får lov til at gå sin gang.

- Det (papirreklamer, red.) bliver mindre hvert år helt af sig selv. Så markedet er ved at regulere sig efter de nye teknologier, siger han.

Efter erhvervsorganisationens vurdering vil en ja tak-ordning desuden være i strid med EU-retten, da det vil være et indgreb i det frie marked.

I 2012 fik den danske regering afvist et udkast til lovgivning om at indføre en ja tak-ordning til reklamer af EU-Kommissionen. Den nuværende regering er i dialog med kommissionen om spørgsmålet igen.

Hos Danmarks anden store erhvervsorganisation, Dansk Industri, er man modsat Dansk Erhverv positiv over for en ændring af ordningen.

– Både i forhold til klimadagsordenen og for ikke at genere de forbrugere, der ikke ønsker overstoppede postkasser. Jeg tror, at mange danskere vil være glade for at have samme kontrol over deres fysiske postkasse som den elektroniske, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør for DI Handel.

Hvert år bliver der ifølge Dansk Affaldsforening omdelt mellem 57.000 og 100.000 ton papirreklamer i Danmark, afhængig af måden man gør det op på. Vi er det folk i EU, der producerer mest affald per indbygger.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.