Fortsæt til indhold
Indland

Ekspert: Udbruddet på skoler i Kolding sår tvivl om genåbningen for 0.-4-klasse

Kolding Kommune er på meget kort tid havnet i toppen af smittestatistikken efter genåbningen for de mindste skoleklassers fremmøde.

Da de seneste smittetal indløb torsdag, viste de, at Kolding Kommune havde registeret 48 nysmittede det seneste døgn.

Det er det højeste daglige tal i kommunen målt under hele epidemien, og efter en uge med generelt høje tal har Kolding nu landets næsthøjeste incidenstal. For blot en uge siden var kommunen ellers blandt de lavest placerede i den statistik.

Eksplosionen i smitte kan i høj grad forklares direkte med genåbningen af 0.-4.-klasses skolegang.

Her ses smitteudviklingen i Kolding set over hele epidemien. Der kan være små forskelle på, hvornår et smittetilfælde bliver henholdsvis opdaget i test og registeret i statistikken. Grafik: SSI

Overfor DR får det Viggo Andreasen, matematisk epidemiolog og lektor på RUC, til at sætte spørgsmålstegn ved den eneste reelle genåbning, der har været i Danmark de seneste måneder: de små børns skolegang.

»Ser vi et eksempel mere som dette, så skal vi spørge os selv, om det er for risikabelt at lukke skolerne op for de små. Jeg vil mene, at dette lokale smitteudbrud er en kraftig advarsel om, at der foregår noget med smitte af B117 blandt børn, som vi ikke har set med den gamle coronavirus,« siger Viggo Andreasen.

Udbruddet i Kolding er i høj grad koncentreret omkring to af kommunens 24 skoler og til en vis grad en række daginstitutioner.

Torsdag tog kommunen konsekvensen og besluttede at lukke for fremmøde på de to skoler, Munkevængets Skole og Brændkjærskolen, når vinterferien er slut igen på mandag.

Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) delte torsdag opgørelsen over de 48 nysmittedes med Jyllands-Posten. Her kunne man se, at 15 af døgnets nysmittede er i alderen 0-10 år. De resterende er fordelt nogenlunde jævnt i aldersgrupperne op til 70 år.

Jørn Pedersen mener ikke, at udbruddet skal ende med at koste hele kommunen en nedlukning, som man har set det i Ishøj Kommune.

»Vi har 24 skoler, som er meget geografisk spredt. Man skal huske, at rent geografisk ville en vestegnskommune være en bydel i Kolding. Det giver ingen mening at lukke skoler i Lunderskov med nul smittede ned, når de ligger 20 kilometer fra Kolding by. Og skulle Arla lukke ned i Christiansfeld, fordi der er smitte i Kolding Nord?« sagde Pedersen torsdag til Jyllands-Posten.

Da Statens Serum Institut udførte de beregninger, der ligger til grund for den nuværende delvise åbning på skolerne, blev det antaget, at børn i mindre grad end andre aldersgrupper bliver smittet med corona.

»I de indeværende fremskrivninger indgår derfor en antagelse om, at børn under 10 år smitter 50 pct. mindre end voksne,« skriver SSI i prognosen.

Der er dog usikkerhed om flere detaljer om, hvordan den engelske variant B117 opfører sig.

Udbruddet i Kolding menes netop at være med B117-varianten.