Manden bag omstridt opgavehjælp til gymnasieelever får personligt forbud

7.950 kr. for en SRP-opgave til et 12-tal. Nu tager Forbrugerombudsmanden et nyt våben i brug mod omstridt hjælp til gymnasieelever.

Artiklens øverste billede
Indtil for få dage siden kunne gymnasieelever købe opgavebesvarelser via hjemmesiden fmooriginal.com. Det er slut nu.

Eksamenstiden nærmer sig, og over hele landet sidder gymnasieelever og kæmper med de store SRP- og SSO-opgaver. Men der er ingen hjælp at hente – eller rettere købe – hos den aarhusianske direktør Frederik Drews, der har slået sig op på at sælge opgavebesvarelser skrevet af andre studerende ud fra devisen jo højere karakter, jo højere pris.

Eksempelvis koster det 7.950 kr. for en SRP-opgave til karakteren 12.

Forbrugerombudsmanden fik i går Sø- og Handelsrettens opbakning til et personligt forbud rettet mod Frederik Drews, som får forbud mod at sælge opgavebesvarelser til gymnasieelever.

Det krænker almene samfundsinteresser, når man tjener penge på at sælge opgavebesvarelser til elever.

Christina Toftegaard Nielsen, forbrugerombudsmand

Frederik Drews havde ikke indleveret svarskrift inden for fristen, så dommen, hvor Forbrugerombudsmandens foreløbige forbud stadfæstes og dermed gøres endeligt, var en udeblivelsesdom. Hvis Frederik Drews trodser forbuddet, risikerer han bøde eller op til fire måneders fængsel.

Ifølge forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen er det første gang, at der bliver nedlagt forbud over for en person. Baggrunden er, at Frederik Drews tidligere har trodset forbud fra Forbrugerombudsmanden.

Websites lukket på stribe

Først startede han Fixminopgave, som blev lukket af Forbrugerombudsmanden. Så flyttede han aktiviteterne over i et engelsk selskab, Fixmyassignment Ldt., som Forbrugerombudsmanden også nedlagde forbud imod, og for nylig lancerede han Fmooriginal.com, hvor gymnasieelever ligesom på Fixminopgave.dk kunne købe opgavebesvarelser med karakterer, der var aftalt på forhånd.

Gymnasieskolen.dk, der har skrevet om sagen, har ved hjælp af en mellemmand kontaktet FMO Original via Messenger og spurgt, om man kunne købe en SRP-opgave i engelsk og samfundsfag til karakteren 10.

FMO Original skrev straks tilbage, at de har en »kæmpe efterspørgsel på SRP’er og knokler for at finde skribenter til alle«.

Herefter oplyste mellemmanden fag, niveau, antal elevtimer, deadline, og hvilken karakter han ønskede – og modtog en pris. Den lød på 6.950 kr. plus et reservationsgebyr på 750 kr.

Lukket ned af Facebook

Facebook lukkede den 28. november for FMO Originals Facebookside, efter at Forbrugerombudsmanden havde gjort opmærksom på overtrædelsen, mens webhotellet Unoeuro lukkede hjemmesiden fmoorriginal.com den 30. november.

»Denne person fortsatte markedsføringen af opgavebesvarelser. Vi har derfor vurderet, at det var nødvendigt også at nedlægge et forbud over for personen,« siger Christina Toftegaard Nielsen.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at det er i strid med god markedsføringskik at sælge opgavebesvarelser til elever på gymnasiale uddannelser, fordi det er uetisk og krænker almene samfundshensyn. Hun peger på, at det heller ikke er tilladt for eleverne at aflevere købte besvarelser af eksamensopgaver, og at bagmanden dermed tjener penge på et produkt, som køberne ikke må anvende.

»Det krænker almene samfundsinteresser, når man tjener penge på at sælge opgavebesvarelser. Desuden kan eleverne bortvises fra eksamen, hvis de afleverer en købt besvarelse. Det er efter vores vurdering groft og i strid med god markedsføringsskik,« siger hun.

»En af de stærke«

Jyllands-Posten har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Frederik Drews, der tidligere har været mere åbenmundet. I begyndelsen af 2018 fortalte han til mediet Skærm, at planen var at blive mangemillionær, og han beskrev sig selv som »en af de stærke« i modsætning til »pøblen«.

I advokatfirmaet DLA Piper er Jan Bech, afdelingschef i insolvensafdelingen, ved at gøre boet op efter Frederik Drews’ selskaber, som alle er tvangsopløst eller opløst.

Han fortæller, at der er en mindre gruppe kreditorer, der ikke har fået betaling, og at han forsøger at få en forklaring på nogle hævninger på sammenlagt »over 100.000 kr.«, der er gjort i selskabet.

»Det ligner lidt, at man har blandet sin privatøkonomi og selskabets økonomi sammen,« siger Jan Bech.

Heller ikke han – eller Forbrugerombudsmanden – har fået Frederik Drews i tale.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.