Hvis man er vant til at få og få, må det føles krænkende at møde modstand
Klasseskel ses også i psykologpraksissen. Vi er altid nærmest på vores egen lidelse, men den kan mildest talt have vidt forskellige proportioner, den lidelse. Selvretfærdigheden er spredt ret ujævnt ud over de forskellige klasser.
Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
Jeg modtager en henvendelse. En klient fortæller, hvordan vedkommendes familiemedlemmer døde af druk og lede; at hendes venner aldrig kom videre, selvom de kæmpede og gerne ville; at hun var inde og ude af psykiatrien on/off igennem to årtier, og at hendes yngste søn hængte sig i sommer. Men at hvis jeg ikke har tid til at se hende, så er det altså også i orden.
Hendes beretning er rystende. Det må have krævet al hendes energi alene at sende den mail. Samme dag modtager jeg en anden henvendelse. Vedkommende ønsker at finpudse sin kropsholdning og stemmeføring, så hun fremstår mere selvsikker i verden; desuden efterspørger hun en session omgående og svarer fornærmet, da jeg tilkendegiver at have en lang venteliste.
Jeg forsøger ikke at udstille nogen, men noget, nemlig