- For abonnenter
Invester i lærernes X-faktor
Historisk har folkeskolereformer ofte handlet om skoleledelse, elevernes timetal eller klassekvotienter. Men det er tid til, at også læreren og lærergerningen kommer i fokus for at få en bedre folkeskole.
Næsten hver femte af en ungdomsårgang får ikke færdiggjort en ungdomsuddannelse. Når rejsen gennem uddannelsessystemet slutter så tidligt, mindsker det den unges handlemuligheder livet igennem. Det er et tab for den, der føler begrænsningerne på tæt hold. Det er også et tab for samfundet, hvis vi årgang efter årgang efterlader unge med en porøs arbejdstilknytning grundet manglende uddannelse. Hvis vi skal gøre det bedre, er folkeskolen utvivlsomt en del af løsningen. I den forstand er folkeskolen en grundlæggende investering i fremtidens samfund. Men hvordan kan vi øge de unges udbytte af folkeskolen?
Dygtige lærere er en afgørende forudsætning for at styrke elevernes udbytte af undervisningen. Hvis vi kan løfte det såkaldte ”lærerbidrag”, vil det øge elevernes udbytte af undervisningen, hvilket muliggør, at flere opnår en ungdomsuddannelse.
Der er altså mangel på uddannede lærere, men hvis vi sætter det lidt på spidsen, så mangler vi jo egentlig ikke lærere. De mangler bare i folkeskolen.
Formandskabet for De Økonomiske Råd har for nylig offentliggjort en analyse, som viser, at det har stor betydning for elevernes resultater i skolen at have en god lærer. De bedste lærere forbedrer elevernes resultater ved folkeskolens afgangsprøve med op til 0,88 karakterpoint. Analysen dokumenterer også, at elever, der har haft en god lærer i folkeskolen, har større sandsynlighed for at færdiggøre en ungdomsuddannelse.