Mette Frederiksen: Man kan kun lede et land, hvis man kan samle et land
Når valget udskrives, går vi til valg på at fortsætte som etpartiregering. Med det gode og brede samarbejde, der har været hen over midten i dansk politik i denne valgperiode, vil jeg gerne åbne for en diskussion af, om vi også kan skabe en regering hen over den politiske midte.
Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
Det er i dag tre år siden, at Danmark fik et nyt politisk flertal.
Selv om det er blevet en hel anden valgperiode, end nogen kunne have forudset. Med først en global pandemi og nu krig i Europa, så er jeg stolt over de fremskridt, vi har opnået sammen i Folketinget.
Jeg vil aldrig være bange for at tage ansvaret på mig. Og uagtet mange hårde ord og påstande, så er det en del af opdraget for en statsminister. At stå fast, når det er nødvendigt. Og aldrig, aldrig lade sig presse til beslutninger, der er forkerte for vores land. Omvendt deler jeg selvsagt gerne ansvaret med flere. Hvis flere er villige til at påtage sig det. Også i de allersværeste situationer.
De kæmpestore skridt, vi har taget i den grønne omstilling. Forbedringer af vores velfærd…