Skal din datter være "luder", når hun bliver stor? Og er det okay, at din mand udnytter en udsat kvinde til sex?
Skal det være spansk, græsk eller fransk? Med eller uden beskyttelse? Det er virkeligheden for størstedelen af de prostituerede, som hver dag må acceptere at blive solgt som en vare på markedsvilkår. Men det koster mere end man umiddelbart tror at købe et menneske. Det burde Amnesty vide.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Det er dybt skuffende, at en menneskerettighedsorganisation kaster sig ublu ind i kampen for kapitalismens grimmeste ansigt. Retten til at købe et andet menneske til sex. Og endnu mere ærgerligt er det, at organisationen ikke åbner øjnene for, at et forbud mod sexkøb virker.
Jeg har selv arbejdet med prostituerede, og har for længst opgivet troen på den ”lykkelige luder”. Alt fra narkoludere, over bordelpiger til callgirls, alle sammen har henover årene mistet kontakten til dem selv og kan heller ikke længere forholde sig til, hvad der sker under bæltestedet på madrassen. Jeg tror på frihed, men jeg mener ikke, at det er frihed man giver de kvinder, som vi lader leve et liv i prostitution.
Det er derfor dybt skuffende, at Amnesty nu vil droppe arbejdet for at kriminalisere køb af sex, så Danmark i stedet for vil ende som Nordens paradis for alfonser og menneskesmuglere.
Livet som prostitueret i Danmark er i forvejen miserabelt. Der lever flere tusinde prostituerede, i alle dele af vores land. Nogle af dem er handlede kvinder fra Afrika eller Østeuropa, som er her mod deres vilje og lever i lænker. Andre er misbrugere og har brug for hurtige penge her og nu. Andre igen har været udsat for vold eller seksuelle overgreb som børn. Fællesnævneren er den laveste man kan forstiller sig.
Mange har forestillinger om hvem det er, som smider pengene på natbordet eller stikker dem ned i BHén i en gyde. Men det er en myte, at det kun er ham nørden med det fedtede hår, der ikke kan finde en kæreste, som køber en prostitueret. Som en tidligere prostitueret, Lita Malmberg, fortalte mig: det er dem du møder i køen i Netto, til forældremøderne på skolen og til familiefødselsdagene.
14 % af alle danske mænd har på et tidspunkt i deres liv købt sex af en prostitueret. Har din mand eller kæreste været der? Og er det okay, at de udnytter udsatte kvinder, fordi de skal have stillet et behov?
Vi har forbud mod børnearbejde. Vi har forbud mod, at folk må arbejde med farlige kemikalier. Vi har et forbud mod, at man udsættes for støj på sin arbejdsplads. Men alligevel vælger vi at se igennem fingre med den tilværelse, man lever som prostitueret. Et forbud mod køb af sex er derfor for mig at se en helt naturlig forlængelse af den kamp, der handler om at sikre ordentlige arbejds- og levevilkår for alle.
Flertallet af de prostituerede lever et usselt liv med risiko for overfald, voldtægt, kønssygdomme, angst og depression. Ingen andre steder i vores samfund accepteres det, at et arbejdsliv kan påføre så voldsomme skader. Ingen andre steder i vores samfund har man lov til at behandle hinanden med så mange skader til følge. Kvinderne er udsatte. De er på vej ud over kanten.
Nok også derfor, at ingen ønsker, at deres datter havner i prostitution. Eller ville det være okay med dig, hvis din datter vil være "luder", når hun bliver stor? Næppe. Det ønsker man ikke for nogen.
De danske politikere burde kigge til Sverige. Her indførte man i 1999 en forbud mød købesex. Det svenske forbud mod købesex har ofte været inddraget i den danske debat, desværre oftest på et meget mangelfulgt grundlag. Specielt af modstanderne, som gang på gang har hævdet, at forbuddet har fået de prostituerede til at gå under jorden, at miljøet er blevet endnu mere barskt, og at politiet ikke længere har kontrol med, hvad der foregår.
Men modstanderne tager fejl. I 2010 undersøgte den svenske rigsadvokat Anna Skarhed konsekvenserne af loven. Og rigsadvokatens undersøgelse fejede modstandernes bekymringer af banen. Tværtimod konkluderede den, at færre svenskere køber sex, at gadeprostitutionen er halveret og, modsat resten af Skandinavien, så er antallet af handlede kvinder ikke steget.
Også for de kvinder, der stadig er i prostitution, er forholdene forbedret. Før loven trådte i kraft, havde de ingen rettigheder over for deres kunder. Blev de udsat for overgreb, var det bare ærgerligt. Hvem tog alvorligt, at en prostitueret hævdede, at hun var blevet voldtaget? Nu er retsstillingen ændret, og kvinderne anmelder deres kunder, hvis der sker overgreb.
Men den måske allervigtigste konsekvens af forbuddet, er den holdningsændring, der er sket i Sverige. I dag støtter over 70 procent af svenskerne loven, mens det i midten af 90’erne kun var hver tredje, som støttede et forbud. Opbakningen er især stor blandt de unge.
Norge og Island indførte et forbud i 2009. Finland overvejer nu at gøre det samme. Danmark risikerer altså at blive koblet helt af. København risikerer at blive et mekka for sexturisme, byen der er kendt som det sted man tager hen, hvis man vil have tilfredsstilet sit begær efter magt og kontrol over et andet menneske. Her kan det nemlig gøres uden risici.
Der er alle gode grunde til at fastholde et forbud mod sexkøb. Moralske og etiske. Det faktum, at et forbud mod sexkøb virker. Men vigtigst af alt, princippet om, at man ikke skal kunne købe et andet menneske. Jeg troede Amnesty var sat i verden for at kæmpe for menneskerettigheder – jeg tog fejl.