Fortsæt til indhold
Kommentar

Hvad Dansk Samling og jeg vil

Afgørende for Dansk Samlings succes er mediernes bevågenhed og Dansk Samlings grundsyns (partiprograms) beskaffenhed.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Dansk Samling modtager nye medlemmer på daglig basis, og tallet har nu rundet de 250. Til dem, der ikke finder tallet imponerende, må jeg blot svare, at det er for konstant opadgående. Spørg mig om en måned eller to, og antallet vil være steget ikke så lidt siden i dag.

Dansk Samlings ambition er at komme i folketinget, så snart det lader sig gøre, og her er jeg nødt til, tvunget af omstændighederne, at sige noget vigtigt:

Det mest sandsynlige er, at Dansk Samling ikke når at blive opstillingsberettiget til det næste folketingsvalg, men først til det næste igen.

Lad mig forklare, hvorfor det er sådan: De nuværende regler for opstilling til folketinget er meget kostbare for et lille parti, der ikke råder over skatteyderbetalt partistøtte. Mellem 300.000 og 400.000 kr, skal der regnes med i udgifter til først og fremmest porto, før de ca. 20.500 underskrifter er i hus. En næsten umulig opgave for Dansk Samling, som sagerne står nu.

”Engang til foråret”, fortæller indenrigsministeriet mig, vil de elektroniske vælgererklæringer foreligge. Derefter vil det være muligt at være med til at gøre Dansk Samling berettiget til opstilling til folketinget alene ved at indsende en vælgererklæring over internettet. Jeg forudser, at Dansk Samling derfor ikke kan nå det, inden det næste valg til folketinget afholdes.

Jeg er til gengæld overbevist om, at Dansk Samling vil være at finde på stemmesedlen til det næstfølgende valg, som skal afholdes et sted mellem 2015 og 2019.

Hvad vil Dansk Samling og jeg sige og gå til valg på?

Det er nemt. Dansk Samling og undertegnede som landsformand vil gå til valg på Dansk Samlings grundsyn (partiprogram på moderne), som det står at læse på Dansk Samlings hjemmeside. I Dansk Samling er vi ikke partisoldater, men selvstændige mennesker. Dansk Samling er imod det nuværende partivælde og skam få mig, hvis et medlem af Dansk Samling ytrer uenighed i dele af grundsynet, og jeg som formand kræver bodsgang. Mennesker, der går ind for demokrati og retsstat, skal – uanset forskelligheder – være velkomne i Dansk Samling.

Så længe man er grundlæggende enig i Dansk Samlings grundsyn, afkræves ikke løfter om ensretning. Anderledes forholder det sig med formanden, vurderer jeg.

Som landsformand

Med den forpligtelse, der følger af at være blevet valgt til formand for Dansk Samling, vil jeg fra nu af holde mig til Dansk Samlings grundsyn, der efter min mening på overbevisende måde fortæller, hvad der er ret og vrang, hvad Danmark og danskerne er, og hvordan Danmark på bedste vis hjælpes igennem den nuværende identitetskrise.

Af ovenstående følger også, at det er en saga blot, at jeg beskæftiger mig med forklaringer, der fokuserer på menneskets indre. Jeg forholder mig til, at kultur er afgørende, når vi skal bedømme, om en given politik har udsigt til at lykkes.

Dansk Samlings grundsyn indeholder, hvad der er værd at vide, hvis man har Danmark kært. Dansk Samlings grundsyn kan man udmærket være uenig med på udvalgte områder. Den enkelte ved bedst, hvornår der er tilstrækkelig megen overensstemmelse mellem grundsynet og egne holdninger.

Velkommen til alle jer, der vil Danmark og Dansk Samling det godt. I vil blive taget godt imod.