Vil skuddene mod Trump ændre valgkampen?
Hvad kommer skuddene mod Donald Trump til at betyde for valgkampen? En i forvejen absurd tid i amerikansk politik har taget endnu en vanvittig drejning.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Jeg hørte Trumps tale i delstaten Pennsylvania fra min bil og skulle til at skifte kanal, da jeg hørte høje pop-pop-pop-lyde efterfulgt af skrig.
Fem minutter efter var jeg hjemme og så på tv øjeblikket, hvor Trump blev beskudt. Han tager sig til øret og dukker sig bag sin talerstol. Så kommer de høje skudlyde. Det ser ud som om, at Trump blev ramt på højre øre, men ellers er ok. Det samme håber jeg er tilfældet for de Trump-støtter, der stod bag ham.
Den amerikanske valgkampagne er i forvejen fuldstændig ude i hampen med en 81-årig kandidat tydeligt påvirket af alder, og en anden, der vil omstyrte demokratiet, melde USA ud af Nato og destabilisere og skabe ulighed og kaos i og uden for USA. Nu har situationen taget en ny drejning.
Vi ved allerede, at der inden for Trumps MAGA-tilhængere er folk, der er ekstremt voldsparate. Min første tanke er: Hvad gør de nu for at få hævn? Kan præsident Biden og vicepræsident Harris forvente skudangreb, når de deltager i politiske events?
Og hvad betyder det her for præsidentkampagnen? Trump er kendt for ikke at glemme, når nogen har forurettet ham, og han er i forvejen kendt for at være ekstremt letantændelig. Kan vi de næste måneder og år, hvis han vinder præsidentvalget, forvente en hævntørstig Trump fuld af raseri og hævntørst rettet mod politiske modstandere og de medlemmer af befolkningen, der ikke støtter ham?
Situationen udvikler sig minut for minut her i USA, mens jeg skriver disse linjer. Trump er i sikkerhed, og hans sikkerhedsfolk reagerede ekstremt hurtigt og professionelt. Hvem, der skød, ved vi endnu ikke, men har man fulgt amerikansk politik de sidste år, kommer denne dramatiske udvikling næppe bag på én - uagtet hvor tragisk, den er.