Det var en katastrofal debat: Gå af, Joe Biden
Joe Biden er ikke en værdig præsidentkandidat. Det viste sig med uhyggelig klarhed under nattens tv-duel med Donald Trump.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Trump spyede flere løgne, end journalisterne kunne nå at rette. Men det var ikke problemet under nattens debat mellem den nuværende amerikanske præsident, Joe Biden, og den tidligere præsident Donald Trump.
Problemet var Bidens præstation – eller mangel på samme. Han gav usammenhængende svar på simple spørgsmål, stirrede ud i luften og mistede tråden midt i sine svar.
Jeg havde glædet mig til debatten, men fra første minut var den aldeles anderledes, end jeg havde forestillet mig. Er Biden syg? tænkte jeg, da han vaklede ind på scenen og hilste med svag stemme. Efter 50 minutter skrev det demokratiske bagland på de sociale medier, at Biden var forkølet – på det tidspunkt kom udmeldingen for sent til at virke troværdig.
Før debatten havde Biden én opgave: at ligne én, der kunne være frisk nok til at lede USA de næste fire år. Men fra første sætning virkede han desorienteret. Derimod var Trump klar i mæglet og mistede ikke selvkontrollen.
Bidens præstation var en ynk at se på, og det diskuteres uden tvivl i det demokratiske bagland, om en eller anden skal henvende sig til Det Hvide Hus og få præsidenten til at trække sit kandidatur tilbage tids nok til, at en anden kan køres i stilling til præsidentvalget den 5. november.
For Biden virkede sårbar, han var en katastrofe fra start til slut. Selv Demokraternes største emner som abort kunne han ikke sige to sammenhængende sætninger om. Flere gange måtte moderatorerne sige, at han skam havde mere taletid tilbage.
Det var Bidens bagland, der inviterede Trump til debatten – dét var en virkelig dårlig idé. Ingen af kandidaterne er værdige – den ene, fordi han vil omstyrte demokratiet i USA, den anden, fordi han ikke længere er mentalt kapabel. Ingen af dem er visionære, ingen af dem kunne udtale sig troværdigt om emner, der optager amerikanske familier, såsom øgede priser i supermarkedet, høje priser på vuggestuer og børnehaver og stigningen i opioid-overdoser.
Folk kommer ikke til at huske debatten for Trumps løgne, de kommer til at huske Biden se fortabt ud, de kommer til at huske en oversminket kandidat, der konstant glemte, hvad han var ved at sige.
Så mens Amerikas fjender ser på, har landets befolkning valget mellem to aldrende mænd; en, der mimrede sandheden, og en, der løj, men talte sammenhængende.
Men ingen af dem giver den amerikanske befolkning tiltro til, at han kan og vil gøre noget for dem.
Hvis valget står mellem Biden og Trump, bliver taberne det amerikanske folk – og verden. Vi har både inden for og uden for Amerikas grænser brug for en stærk kandidat, der kan gennemføre politik, der styrker demokratiet.
Det kan hverken Biden eller Trump, og hvis Demokraterne ikke skal løbes over ende, skal de finde en ny kandidat så hurtigt som muligt. De har syv uger. Der afholder Det Demokratiske Parti sit konvent, hvor det beslutter sig for sin præsidentkandidat. Lad os håbe, det ikke bliver Biden.