Fortsæt til indhold
Kommentar

Jorden er rekordvarm. Men ingen tager det alvorligt

Det kan være svært som almindelig borger på denne klode at forstå, at mennesket hverken kan finde ud af at enes med hinanden og samtidig har en livsform, der ødelægger den planet, vi selv er afhængige af.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Mit daglige nyhedsfeed svømmer i denne tid over med tørke, canadiske skovbrande, krig i Ukraine og et USA, der er ved at knække over på grund af en tidligere præsident med et alt for stort ego.

Disse problemer er i sig selv nok til at blive mismodig på menneskehedens vegne. Samtidig kan jeg så lægge oveni, at planeten lige nu er rekordvarm, uden at der er medier, som rigtig tager det alvorligt. Det er, som om vi er blevet immune over for klimaet.

Det er der for så vidt ikke noget at sige til, for det virker helt uoverskueligt for den enkelte, og det er forståeligt, hvis man slår ud med armene og siger: ”Det må andre tage sig af.”

Jeg hører det ofte, og mit svar er altid, at den enkelte kan ikke løse problemet, men vi kan alle bidrage. Det nytter ikke at lade stå til, hvis vi skal se vores efterkommere i øjnene – og vi kan alle bidrage ved at ændre de mest skadelige vaner, som for eksempel et alt for stort forbrug. Hvis vi skar ned på indkøbene og lånte værktøj og redskaber hos hinanden, ville vi spare både penge og ressourcer. Det ville da være en begyndelse.

Men tilbage til medierne og den rekordvarme klode. Man burde tage de globale data på forsiden og få de klogeste hoveder til at kommentere årsagen til varmen og de mulige konsekvenser og risici. Årsagen er naturligvis en kombination af flere ting, men efter min bedste overbevisning handler det ikke kun om CO2. Svovl har også en påvirkning, eftersom svovlforurening fra skibe i årevis har holdt temperaturen nede. Nu sejler skibene med renere brændstof og dermed mindre svovlforurening, hvilket understøtter temperaturstigningen. Der er sikkert flere forhold, men uden en grundig debat kommer vi ingen vegne.

Det skal naturligvis ikke være dommedagsprofetier, men med den bedste viden, vi har tilgængelig. Kun derved kan vi overbevise politikerne herhjemme og internationalt til at handle.