Danmarks kommende statsminister skal forberede sig på et dansk brexit
Grønland skal løsrives i 2021. I al hast har man fundet en formand, som for nylig har misbrugt selvstyrets benzinkort. Men nu skal der altså sprøjtes blæk.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Grønlands forfatningskommission har dermed (igen) fået ny formand, Doris Jakobsen. Det er ellers ikke længe siden, hun overforbrugte selvstyrets benzinkort.
Vittus Qujaukitsoq, som har Grønlands selvstændighed som højeste prioritet er lettet over at have fået nedsat en kommission (igen), hvor fagkundskab og kvalificeret viden om det grønlandske folk skal skrive forfatning, som skal være klar til løsrivelsesfesten i 2021.
Folketingsmedlem Aaja Chemnitz Larsen kritiserer, at der ikke er en køreplan for, hvordan et selvstændigt Grønland er muligt allerede om to år. Hun mener, at konsekvenserne er helt uoverskuelige for almindelige mennesker i Grønland. Selvstyreformand Kim Kielsen skylder både befolkningen i Grønland og den danske statsminister at være helt ærlig om processen, siger hun.
Over halvdelen af landskassens indtægter kommer fra Danmark.
Hvis Grønland forlader rigsfællesskabet uden en klar plan, vil det ifølge Aaja Chemnitz Larsen skabe mindst lige så meget tumult, som brexit.
Jeg tror desværre ikke, at Aaja skal regne med svar. Det er i hvert fald aldrig lykkedes for mig eller de mange andre, som har efterspurgt en økonomisk plan at få et svar. Men jeg kan berolige med, at der er en plan. Selvstændigheden skal bla. finansieres ved at se stort på biologernes anbefalinger. For når først danskerne er ude, så forsvinder alle problemer som dug for solen.
Det er en offentlig hemmelighed, at flere og flere frygter et kollaps.
Nu kan vi se frem til vores eget brexit i rigsfællesskabet med den statsminister ved roret, som vinder Danmarks “præsidentvalg”. Det må være rimeligt for en nuværende eller kommende statsminister at bede om en plan.
PS: I EU spiller Danmark en interessant rolle som bindeled til det arktiske. Det underspilles i Danmark, men ude i verden og i EU vil Danmark blive mindre interessant.