Skævhed i tv-betaling
Først blev alle med nyere computere tvunget til at betale licens til Danmarks Radio. Nu bliver alle, der er nødt til at købe en tillægspakke for at kunne se DR2, formentlig nødt til også at betale ekstra for at kunne se TV 2. Dermed kommer udgiften for alene DR1, DR2, TV 2 op på i alt kr. 3.505 årligt (det beløb, jeg må betale fremover).
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det føles især urimeligt, fordi der er en del, som godt kan tage DR2 uden ekstra udgifter. Og har de ikke købt sig til mere, kan de også slippe for at betale for TV 2, som planerne ser ud nu. Deres udgift for nøjagtigt det samme bliver da kun kr. 2.220 årligt.
Skævheden i tv-betaling forstærkes yderligere af, at enlige betaler samme licens, som en hel familie kan deles om. Med nævnte abonnement kan moderen altså nøjes med kr. 1.110 om året, hvis hun er gift, mens hendes studerende datter må betale kr. 3.505 årligt. Og et helt plejehjem kan deles om kr. 2.220. Der er kun skatteyderne til at betale for de store økonomiske problemer i DR og TV 2. Men vores almindelige skat er dog mere retfærdigt fordelt end det, ovennævnte viser. Og der kommer nok flere licensforhøjelser, så skævheden bliver værre. Det er vel et fåtal, der hverken har tv eller computere, så det er ikke værre at opkræve af dem, end det er at opkræve skat af folk uden bil og børn.
Jeg kan ikke lide denne skævhed, jeg føler mig bondefanget. Jeg kan ikke lide holdningen bag den tankeløse, bureaukratiske læssen problemerne over på abonnenterne alene uden at ville prøve at se det som fordeling af en samfundsmæssig udgift. Hvor mange i landet har ingen børn? Hvor mange har ingen bil? Hvor mange har aldrig været på hospital? Hvor mange har intet tv? Og ingen computer? Osv. Sammenlign disse tal, så vil licensudgifter til tv garanteret dække bredere end mange andre dele af skatten.
Og jeg kan i øvrigt godt nøjes med DR2.