Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Ung feminist: Kære mænd, lad nu være med at blive slaver af jeres udseende

Tag imod et godt råd fra en kvinde: Gå ikke i kapitalisternes fælde.

Mary Vej FossGymnasieelev, ung feminist, København S

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Et nyt begreb er begyndt at cirkulere: looksmaxxing.

Her gør mænd alt for at opnå det bedste udseende. Det gælder alt lige fra nyt tøj til at slå en hammer i ansigtet. Begrundelsen er, at skønhed skulle gøre alting lettere, men som ung kvinde lyder det meget af en uhyggelig genklang.

Kropsidealer er en ældgammel historie og har formentlig været en stor del af den menneskelige historie. Dog har udviklingen og intensiteten af dem ændret sig meget.

Hvis vi kigger gennem tiden, kan vi se, at kropsidealerne har været ført af den herskende klasse. Sagt med andre ord findes der ingen objektiv skønhed.

På et tidspunkt i historien var en meget bleg hud det smukkeste. Den blege hud symbolisede nemlig, at man ikke behøvede at arbejde udenfor på markerne. Senere blev den mere solbrune hud det smukke, da den viste, at man havde penge til at tage på charterferier til udlandet.

Alligevel får vi solgt idéen om en objektiv skønhed. Hvorfor?

Igen spiller penge og status en rolle. Bare i Danmark har vi brugt flere milliarder på skønhedsmarkedet. Selvfølgelig er det okay og rimeligt at have et marked for det.

Problemet er bare, at markedet ofte selv skaber problemer, som det så løser. Et pragteksempel er barbering: Idéen om, at barbering hos kvinder skulle være normen, kom fra en eksekvering af virksomheder i form af reklamer.

Før reklamens indtog var dette ikke normen, med undtagelse af få historiske perioder.

Alligevel gør næsten alle kvinder det i dag, selv har jeg næsten glemt, at hår på mine ben er naturligt.

Flere psykiske sygdomme kobles også sammen med skønhedsindustrien, og gennem sociale medier er reklamens magt kun blevet større. Her bliver influencere betalt for at promovere til tider skadelige produkter og skabe nye usikkerheder hos unge kvinder – nu også mænd.

Når flere mænd nu træder ind på denne scene, er det ikke et tegn på ordentlighed eller en form for mærkelig ligestilling. Det er bare en følge af en industri, som vil udvide sit marked på vores bekostning.

Derfor vil jeg komme med en advarsel til mændene. Looksmaxxing vil aldrig hjælpe dig så meget, som det hjælper dem, der sælger produktet, om det er influencere eller virksomheder.

Aldrig nogensinde vil dit look være max, for hvordan skulle du så købe deres nye produkt?

Som en kvinde, der stadig vokser op med det, er konsekvenserne langt større end potentialet.

I dag kan jeg stadig ikke se mig selv i spejlet uden at have lidt for meget vægt, smilerynker, en lidt for lav krop, en grim hårfarve og en milliard andre ting, jeg burde smide penge i.