Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Jeg vil gerne slå alarm: Utrygheden breder sig

Jeg frygter for, at vreden, tonen og modviljen mod minoriteter i Danmark vil vokse sig ukontrollabel stor.

Naveed BaigImam, gæsteforsker, Allerød

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg har behov for at slå alarm. Det er ikke noget, jeg har gjort før i den tid, jeg har været aktiv i den offentlige samtale gennem mere end 20 år.

Men jeg skriver dette med en tunghed, som har hængt i mig i dagevis. Jeg har vendt og drejet hvert ord, overvejet, om jeg overhovedet skulle skrive noget. For jeg har ingen rådgiver, ingen SoMe-ansvarlig, intet strategisk netværk i ryggen.

Jeg er bare den dreng fra Vestegnen, der var så velsignet at vokse op omgivet af gode mennesker og en kærlig familie. Jeg er privilegeret i kraft af min uddannelse og de muligheder, Danmark har givet mig.

Jeg er danskfødt, danskmuslim – og stolt af det.

Danmark er mit hjem. Det er her, jeg har lært at tale, gå i skole, drømme, fejle og rejse mig igen. Her er min mor begravet på Vestre Kirkegård, og jeg har netop fornyet hendes grav med 20 år, efter at hun har hvilet der i 20 år.

Alle, jeg møder – uanset baggrund – bærer på en voksende uro. Jøder, muslimer, politikere, pensionister, offentligt ansatte. Venner, kolleger, naboer. Ingen føler sig helt trygge længere. Tonens hårdhed, konflikternes intensitet, de konstante skyttegrave æder sig ind i vores dagligdag. Nogle af os mærker det som angst. Andre som vrede. Nogle som træthed.

Men fælles for os er følelsen af magtesløshed.

Og jeg må indrømme, at jeg også selv står der. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at dem, der faktisk har magten til at ændre noget – dem, der kan sætte kursen – ikke gør nok. Ikke i den her historiske situation, hvor alt skrider under os.