Lærere kæmper for ro – og frygten for forældres klager
Autoritet kræver opbakning – og ikke kun fra en politikers talerstol, men også i klasselokalet. Den skal støttes i praksis, dag efter dag, så både elever og lærere kan trives.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg sidder midt i en matematiktime. Foran mig græder en elev over at have mistet sin hund. Jeg forsøger at være nærværende, mens jeg leder efter forældrenes nummer i Aula for at kontakte dem.
Pludselig tikker en besked ind fra min leder midt i timen: »Møde på baggrund af henvendelser.«
I skoleverdenen betyder det ofte, at nogen har klaget. Det er ikke i sig selv et problem. Forældre og elever skal kunne komme til orde.
Men timingen er tankevækkende. Midt i en sårbar situation bliver jeg revet væk af en administrativ besked, der samtidig stiller spørgsmålstegn ved min faglighed, mens jeg udfører det arbejde, der burde vurderes ud fra mit pædagogiske samspil med eleverne.
Det føles som et chok, når nogen rejser tvivl om min dømmekraft. Især fra personer, der aldrig har været til stede i min undervisning. Vi lærere vurderes ofte udefra, uden indsigt i det daglige arbejde.
Det skaber en konstant spænding. Man skal både være tydelig og blid, strukturere og tilpasse, vise autoritet og samtidig sikre, at ingen føler sig overset eller forkert behandlet. Det er et krævende, komplekst arbejde, som sjældent kan forstås udefra, og det kræver både hjerte og professionalisme.
Jeg har altid opfordret til åbenhed: Kom og se min undervisning, se relationerne, se fagligheden.
Alligevel blev jeg sendt hjem på en tænker. Uden observation. Uden faglig samtale. Uden at se klagen, som først kom i e-Boks næsten et døgn senere. Jeg vågnede flere gange om natten med uro og angst over ikke at vide, hvad klagen handlede om, selvom jeg havde bedt om dialog og gennemsigtighed.
Dette handler ikke kun om mig, men om hvordan vi behandler lærere, der tager ansvar og står fast på pædagogiske værdier. Når vi udøver den autoritet, politikere efterlyser, mødes vi ofte med klager. Vi står alene bagefter.
Konsekvenserne er ikke altid fyring, men langsom marginalisering. Man bliver stemplet som problematisk. Undervisningen revurderes, og man mærker tavsheden, forbeholdene og de skæve blikke.
Det sår tvivl: Tør jeg tage konflikten næste gang? Tør jeg insistere på ro og tydelige rammer? Eller bliver jeg den næste, der står alene?
Statsministeren sagde, at en skole uden autoriteter bliver til et samfund uden autoriteter. Men vi hører sjældent, hvad der sker, når læreren faktisk forsøger at være autoritet. Når krav og rammer mødes med klager for at være for hårde eller ikke pædagogiske nok.
Der går sjældent lang tid, før en forælder møder op med krav om lærerens fjernelse. Det kan starte en proces, hvor læreren marginaliseres, ikke med ét, men gennem stemning, rygte og lederbesked uden dialog. Det skaber et arbejdsmiljø præget af utryghed, hvor fokus flyttes fra undervisning og elevernes trivsel til at beskytte sig selv og undgå konflikter. Det slider på engagementet og lysten til at stå fast i fagligheden.
Derfor en appel til politikere. Hvis I vil genrejse lærerens autoritet, skal I også beskytte den, når den udøves fagligt og ansvarligt. Skoleledere må observere praksis, før konklusioner drages. Klager skal bruges som start på faglig dialog, ikke som endegyldig sandhed. Tydelige voksne må ikke stemples som problematiske, fordi de insisterer på ro, respekt og retning.
Forældres stemme er vigtig, men den må ikke veje tungere end lærerens faglighed. Forældre har ansvar for, at børn kan indgå i klassefællesskaber med plads til alle. Ledelsen skal sikre tryghed og trivsel, og klager skal tages alvorligt. Men respekt og samarbejde kræver også, at lærerens faglighed tæller.
Autoritet kræver opbakning, og ikke kun fra talerstolen, men i klasselokalet. Den skal støttes i praksis, dag efter dag, så både elever og lærere kan trives i et miljø, hvor faglighed og omsorg går hånd i hånd, og hvor tydelige voksne mødes med respekt og forståelse for det komplekse arbejde, de udfører.