Det giver mit liv et serviceeftersyn at deltage i reality-tv
Er reality-tv blot et udtryk for primatskrig, reptilhjerne og junglelov – eller er det modsat et blik på menneskets kompleksitet?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Som deltager i Robinson 2025 og med en uddannelse som sociolog vil jeg sætte spørgsmål ved, at reality-tv blot er plat og banal underholdning. Tv, der ikke er til for noget andet, end vi kan forarges, grine lidt ad deltagerne – eller spejle os i nogle letkøbte idealer.
Listen af de latterliggørende udsagn er lang, og mange tilslutter sig gerne det synspunkt, at reality-tv ikke bidrager med meget andet end underholdning i den ”lette” kategori. De fleste vil opponere mod, at jeg mener, vi kan udvide vores forståelse af mennesket og vores fælles sociale virkelighed ved at rette et nysgerrigt blik på genren.
Men jeg vil gerne argumentere imod, at reality-genren kun er underholdning ved hjælp af egne erfaringer – samt teoretisk viden om menneskelige relationer.
Når jeg er blevet interviewet i forhold til mine overvejelser og begrundelser for at deltage i et reality-program, har jeg altid citeret Dan Turèll: ”Jeg holder af hverdagen”.
Et udsagn, der umiddelbart kan lyde helt modstridende, da det at være deltager i reality netop er at forlade hverdagen og træde ind på en helt anden og kunstig scene. Men det er med hverdagslivet som med musikken – uden pauserne ville det bare være støj.
Pausen er som en tur i helikopteren og giver altid anledning til en dybere refleksion over livets retning, livets indhold og ikke mindst de relationer, der involverer det - såvel de nære som de mere perifere relationer.
Det, jeg betragter og definerer som ”det gode liv”, får med andre ord en form for serviceeftersyn: Lever jeg det liv, jeg ønsker? Hvad er godt? Hvem er gode relationer – og giver jeg dem nok kærlighed og opmærksomhed? Listen er endeløs, men alle små spørgsmål er vigtige.
Pausen åbner døren ind til at træffe bevidste valg i livet og ikke blot leve i en ubevidst tåge, hvor den ene dag tager den anden. Udtrykt lidt anderledes mener jeg, at der er et læringsperspektiv i pausen placeret i det blik, der kan rettes udefra og ind – et blik, som jeg personligt har taget det bedste med fra i min deltagelse i ”Robinson”.
Er al reality-tv så lige godt? Måske ikke, men jeg forsøger at se på genren ud fra, hvad vi kan lære af den. Og jeg mener, vi kan udvide vores forståelse om menneskets adfærd, fordomme, værdier, tanker og handlinger ved at følge reality-programmer.
En udvidet forståelse af os selv og andre har altid det potentiale indbygget, at det kan skabe positiv forandring og udvikling, og med den indgang kan reality-programmer skabe læring. Så kan vi gennem reality påvirke vores evne til samarbejde? Til det svarer jeg også et klart og rungende ”Ja!”
De, der taler reality-programmer og deres deltagere ned, siger dermed i virkeligheden mere om sig selv end de programmer og deltagere, de taler om. Det rummer en arrogance, der har afsæt i uvidenhed og fordomme.
Vi skal være varsomme med at dømme bestemte kategorier af programmer – og f.eks. mene, at de ikke har et dannelses- eller læringspotentiale, for det har de set fra både fra et deltager- og et seerperspektiv.
Som deltager giver de muligheden for at analysere og forstå menneskelig adfærd, udpræget i et program som ”Robinson”, da deltagerne kommer helt ud i afkrogene af mentalt, fysisk og socialt pres.
Og for seerne bidrager reality-programmer til refleksioner om fordomme og værdier, fordi de sætter dem på spidsen.
Men er reality ikke bare en manipulation af den sociale virkelighed, der udspiller sig mellem halmballer i en solbeskinnet villa med pool eller på en øde ø?
Jo, 100 timers optagelser bliver til én times tv – udsagn og udtalelser bliver udeladt eller sat sammen for at understrege pointer om personlighedstræk eller konflikter. Men næste gang du tuner ind på noget banal og simpel underholdning, så bemærk de følelsesmæssige reaktioner – se smilene og de tårefyldte øjne hos deltagerne. Det er mennesker – hverken skuespil eller animation.