Vi kan ikke møde børns angst med Excel-ark
Der skal sættes seriøst ind over for skolevægring – vi kan ikke være andet bekendt, men lige nu tager man det ikke alvorligt nok.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Elever sidder hjemme. Ikke fordi de vil, men fordi kroppen og sindet siger fra. Skolevægring er ikke dovenskab – det er et råb om hjælp, et tegn på, at noget er fundamentalt galt. Og alligevel svigter vi dem.
I 2021 begyndte fraværet at stige, og siden da er antallet af elever, der næsten aldrig møder op, fordoblet. 10 år med flere og flere børn, der går glip af fællesskabet, undervisningen, selvtilliden. 10 år, hvor systemet har klappet i hænderne over papirarbejde og møder, mens børnene glider længere og længere ud. Alt imens kommunerne sender breve med advarsler og trusler om fratagelse af børnepenge, som om et stykke papir kunne give et barn mod til at stå ud af sengen.
Når jeg ser på tallene, tænker jeg på de børn, der sidder derhjemme og kigger ud ad vinduet, mens alle andre er i skole. Jeg kan mærke den ensomhed, smerten i kroppen, skammen, der vokser for hver dag, de ikke kan træde ind i klasselokalet. Jeg har selv været der. Hvor jeg havde det så dårligt, at jeg ikke kunne komme i skole. Min krop var tung af angst, og jeg stirrede på mine strømper, som om de var uoverstigelige bjerge, mens tårerne brændte bag øjnene.
Vi har handleplaner mod mobning, og det er godt. Men hvorfor findes der ikke tilsvarende planer for de børn, der ikke kan møde op i skole af angst, stress eller mistrivsel? Skolevægring bør være lige så alvorligt, lige så konkret et indsatsområde. For hvert barn, der ikke kommer i skole, mister vi ikke bare læring – vi mister et menneske, der kunne have blomstret, hvis vi havde set det i tide.
Jeg ved, hvad det gør ved et barn. Det skærer i selvværdet. Det får en til at føle sig forkert, svag, usynlig. Og det går hurtigt. Én dag er stolene tomme, næste dag glider sagen videre i systemet, og inden vi ved af det, er barnet reduceret til et cpr-nummer. I mellemtiden bliver alt, der virkelig betyder noget – relationen, timingen, forståelsen – tabt.
Det gør ondt. Det gør ondt på barnet, det gør ondt på de kammerater, der ser deres ven forsvinde fra fællesskabet, og det gør ondt på de lærere, der ser tegnene, men ikke må handle hurtigt nok, fordi systemet kræver dokumentation, møder og “indsatser”, der aldrig rammer hjertet af problemet. Vi svigter børnene, mens vi fylder mapper og skriver planer, som ingen læser. Vi sætter fokus på aktivitet, ikke på handling.
Hver gang et barn bliver hjemme, føles det som et lille nederlag. Et nederlag, der akkumuleres, indtil barnet føler sig forkert, svagt og alene. Kan vi virkelig kalde os et samfund, når vores børn lærer, at de ikke er værdige til at blive mødt med hjælp, bare fordi systemet skal have sine procedurer? Skal vi acceptere, at kommunale maskiner prioriterer dokumentation over menneskelighed?
Hvis vi mener det alvorligt, må vi erkende, at fravær og skolevægring ikke er statistikker – det er børn, der lider. Børn, der ikke får hjælp, fordi vores system er for tungt, for langsomt og for ufleksibelt. Vi kan ikke længere nøjes med at diskutere handleplaner på papir. Vi må se virkeligheden i øjnene: Fraværet stiger, mistrivslen vokser, og børnene betaler prisen.
Derfor skal vi gøre skolevægring til et seriøst indsatsområde, ligesom vi gør med mobning. Ikke fordi vi kan tælle det i rapporter, men fordi hvert barn, der bliver væk fra skolen, fortjener, at nogen handler – nu, her, ikke om tre måneder, når mødet er afholdt. Hver dag tæller. Hver uge tæller. Og vi svigter dem, hvis vi fortsætter med at lade dem glide gennem systemets kolde hænder.
Børnene kan ikke vente på os længere. Hvor længe vil vi blive stående og klippe papirguirlander, mens de sidder alene med angsten klistret til huden? Hvornår begynder vi at tage ansvar? Skolevægring er ikke bare statistik. Det er smerte. Det er frustration. Det er ensomhed. Og det er på tide, at vi holder op med at svigte dem.