Jeg lærte om verden gennem Ice-T – ikke med forbud
Vi skal ikke give børn forbud. Vi skal give dem et kompas.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Snart ringer klokken ind til et nyt skoleår, og med det følger også den evige debat om skærme, sociale medier og børns digitale liv. I mange klasselokaler er mobiltelefonen pakket væk, men det betyder ikke, at vi vender ryggen til den digitale virkelighed. Tværtimod. For dannelse i en digital tidsalder kræver ikke nødvendigvis adgang til en skærm. Det kræver adgang til samtale, refleksion og kritisk tænkning.
Der er god grund til, at vi som samfund er opmærksomme på børn og unges digitale adfærd. Online mobning, fake news og eksponering for skadeligt indhold er reelle udfordringer, som vi skal tage seriøst – både i folkeskolen og derhjemme.
Men løsningen er ikke kun lovgivning og forbud. Den ligger i tillid, dannelse og i vores evne til at lære de unge at tage stilling.
Jeg var selv barn i 90’erne, da debatten om gangster-rap og dertilhørende ungdomskultur rasede. Jeg lyttede bl.a. til Ice-T og hans album ”Home Invasion”, som dengang vakte voldsom debat.
Albumcoveret viser en hvid dreng, der sidder på gulvet i sit værelse omgivet af bøger, blade og musik, der repræsenterer afroamerikansk kultur og historie.
På væggene hænger plakater af Public Enemy og Ice Cube, og der ligger bøger af Malcolm X og Iceberg Slim.
Rummet er kaotisk og fyldt med billeder af vold, oprør og social uro, hvilket afspejler albummets temaer om race, politik og samfundskritik.
Jeg elskede (og gør det stadig) det album, og jeg brugte mange timer på mit værelse i Sæby, hvor jeg lyttede til synspunkter og historier fra en helt anden verden end den, jeg levede i.
I begyndelsen af 1990’erne blev den amerikanske vicepræsidentfrue, Tipper Gore, en af de mest markante stemmer i kampen mod det, hun opfattede som skadelig populærkultur. Hun var medstifter af Parents Music Resource Center (PMRC), en organisation, der ønskede at beskytte børn mod eksplicitte tekster i musik – især gangster-rap. PMRC pressede på for, at pladeselskaber skulle mærke udgivelser med advarsler, og resultatet blev det ikoniske “Parental Advisory – Explicit Lyrics”-mærkat, som stadig findes på albums i dag.
Gore og hendes støtter mente, at musik med voldelige, seksuelle eller samfundskritiske budskaber kunne skade unge og føre til moralsk forfald. Gore ønskede ikke blot advarsler, men lovgivning, der kunne begrænse adgangen til denne type musik.
Men det, musikken gjorde for mig, var ikke skadeligt. Tværtimod. Den åbnede mine øjne for et andet perspektiv. Den førte mig videre til Malcolm X og Martin Luther King og en forståelse for sortes kamp og historier i USA. Den gjorde mig nysgerrig og kritisk.
Det er netop den nysgerrighed og kritiske stillingtagen, vi bør hjælpe børn og unge med i dag.
Derfor er det min påstand, at sociale medier og trends skal (endnu mere) på skoleskemaet, end tilfældet er nu.
Elever skal lære om deres digitale fodspor, om kunstig intelligens, om kildekritik og dataetik. Folkeskolen spiller en nøglerolle. Vi skal være en arena for samtale, refleksion og kritisk tænkning.
Jeg vil dog gerne slå fast: Man behøver ikke en mobiltelefon i hånden for at lære om sociale medier. På samme måde, som jeg ikke behøvede at stå midt i South Central L.A. for at forstå Ice-T’s budskaber, behøver eleverne ikke TikTok i tasken for at lære om digital dannelse. Det handler ikke om adgang til platformene, men om adgang til samtalen om dem.
I vores mobilfri skole skaber vi netop det rum, hvor eleverne kan reflektere over deres digitale liv uden at være fanget i det i samme øjeblik. Det giver plads til at tale om algoritmer, påvirkning, grænser og ansvar, og det giver os mulighed for at danne vores børn og unge.
Vi skal passe på med at reagere på nutidens udfordringer med fortidens svar. I stedet for kun at sætte flere forbudsskilte op, så skal vi give børnene et kompas.