Regionerne bør nedlægges
Vi oplever afvisninger og urimeligheder i visitationen til undersøgelser som aldrig før.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Nedlæg regionerne – de har ikke formået at prioritere det nære sundhedsvæsen og ruste os til fremtiden. I stedet kvæler de almen praksis med dobbelte økonomilofter og indfører samtidig rammeøkonomi på sygehusene – hvilket næppe giver lyst til at behandle flere på kortere tid.
Vi oplever afvisninger og urimeligheder i visitationen til undersøgelser som aldrig før. Det lægelige ansvar ses der stort på, når røntgenafdelingen afviser eller foreslår andre undersøgelser uden at have set patienten og dermed reelt tage ansvar på sig. På samme måde er afvisninger fra sekundærsektoren på henvisninger fra det nære sundhedsvæsen urimelige, da de jo ikke har set patienten. Måske er jeg farvet, da jeg arbejder i Region Sjælland.
Jeg foreslår politikerne at lytte til Strukturkommissionens forslag om at nedlægge regionerne og skabe et ens sygehusvæsen i Danmark samt at fjerne muligheden for at afvise henvisninger.
Vi skal også ophøre med at blande private sundhedsforsikringer og det offentlige sundhedsvæsen sammen. Og fjern lige økonomilofterne for almen praksis, som er det billigste sted i sundhedsvæsenet og der, hvor døren står åben for alle.
Fjern muligheden for forsikringer til det offentlige, nære sundhedsvæsen – de må selv visitere til egne tilbud. Og fjern muligheden for dobbeltjob for læger og ansatte i det offentlige sundhedsvæsen.