Vi har alle en forpligtelse til at forsvare friheden og demokratiet
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
I Jyllands-Posten 13/7 har politisk ordfører for Moderaterne Monika Rubin og udlændingeordfører Muhammad Rona et indlæg med titlen ”Kom nu i sommerhumør, Pia Kjærsgaard”, hvor skribenterne lidt nedladende kommenterer Pia Kjærsgaards indlæg ”Er du egentlig dansker?”.
F.eks. skriver man om danskhed på tube. Det har jeg ikke hørt om før. Men jeg ved, at vores mangfoldighed skal kunne rummes af demokratiet, hvis forudsætning er den helt afgørende adskillelse af magt og religion. Det er altså mennesket, der fastsætter reglerne for samfundet og ikke gud. Vi har folkestyre og ikke et kalifat. Enhver religion og enhver kultur skal praktiseres inden for rammen af det verdslige demokrati.
På det værdimæssige niveau kan en religion påvirke samfundet ligesom ideologier, men på det konkrete regelniveau er der vandtætte skotter mellem lov og religion. En religion kan ikke bestemme samfundets indretning, herunder forholdet mellem mænd og kvinder. Og er man som muslim imod adskillelsen af lov og religion, er man ikke dansker, uanset om man måtte have fået et dansk statsborgerskab. Det var vist det, der var det ikke uvæsentlige budskab fra Pia Kjærsgaard.
Jeg savner, at de velintegrerede muslimske indvandrere i langt højere grad viser deres støtte til demokratiet. Hvorfor ser vi ikke, at de velintegrerede muslimer offentligt kritiserer de muslimer, der sætter islamisk lov over det danske samfund?
Hvorfor ser vi ikke, at de velintegrerede muslimer kritiserer de muslimer, der praktiserer den islamiske kvindeundertrykkelse? Hvorfor forholder de velintegrerede muslimer sig så passivt over for de muslimer, imamer, åndelige vejledere mv., som klart er imod friheden, demokratiet, den verdslige lov, ytringsfriheden og ligestillingen?
De velintegrerede muslimer burde naturligvis stå på danskernes side imod de muslimer, der vil indføre den islamiske samfundsmodel, den islamiske stat. Vi har alle en forpligtelse til at forsvare friheden og demokratiet imod enhver form for religiøst diktatur. Den forpligtelse gælder også for partiet Moderaterne.