Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Moral er godt. Dobbeltmoral er dobbelt så godt

Steen Ravn AndersenLandmåler

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Moral er godt, og på Christiansborg er dobbeltmoral dobbelt så godt. Jeg tænker her på fordømmelsen af Mike Fonseca, som der åbenbart er bred enighed om i de forskellige fraktioner af Indre Mission, som holder til der. Ikke at de moralske dommere aner nogetsomhelst om forholdet mellem Mike og hans kæreste, men derfor kan man selvfølgelig godt dømme alligevel. At en god del af dem med garanti har været eller er utro over for deres partner, er ligegyldigt, for på Christiansborg er hykleri vigtigere end troskab.

Nu har Mike Fonseca så fået en anmeldelse for grooming. I så fald må anmelderen have et særdeles nært og personligt kendskab til mindst en af parterne, for hvordan i alverden kan man ellers vide, at det drejer sig om grooming? Det er en ekstremt alvorlig anklage, fordi det meget let kan virke som et forsøg på at fjerne en politiker fra Folketinget. Hvis der viser sig, at det ikke drejer sig om grooming, rummer straffeloven mulighed for at give op til to års fængsel, for det er jo ikke lovligt at komme med en falsk anmeldelse.

Jeg ved nøjagtig lige så lidt som alle andre, om hvordan forholdet mellem Mike Fonseca og hans kæreste har udviklet sig, jeg prøver bare på at lade være med at dømme på forhånd.

Macron og Brigitte indledte deres seksuelle forhold, da han var 15 år, og Brigitte har været 39 eller 40 år. Forholdet blev fordømt dengang, og det bliver det stadigvæk, her 30 år senere. Det er næppe et forhold, vore politikere på Christiansborg billiger.

Det bliver spændende at følge Mike Fonsecas politiske fremtid og formodentlig let at stemme ved næste folketingsvalg. Jeg kommer i hvert fald ikke til at stemme på en fraktion fra Indre Mission, og så er der nok ikke så mange partier at vælge imellem.