Overbefolkning og klimatruslen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Mon ikke den største trussel mod klimaet er overbefolkning? Hvert eneste menneske forbruger energi, råstoffer og føde. Med øget befolkning og øget velstand sker forbruget i stadig stigende mængder. Ethvert menneske udskiller varme. Alene kropsvarmen fra verdens 7.600.000.000 mennesker forøger vel også verdens temperatur. Det kan være slemt nok i et selskab på bare 20 mennesker.
Er alverdens politikere indstillet på at vedtage en virkningsfuld indsats som f.eks. maksimalt to fødsler pr. kvinde? Nogle vil nok være imod. Men alternativet er jo endnu værre. Desuden lever en utrolig stor del at verdens befolkning i stor fattigdom under usle vilkår. Det er ikke et værdigt liv. Ved ikke at gribe ind mod overbefolkning, vælger man fattigdom og at skade klimaet. Vi burde alle yde en mærkbar indsats i det daglige for at hjælpe klimaet. Men det gør vi ikke i tilstrækkelig grad. Vi fråser stadig med energi, råstoffer og fødevarer. Stå ved en lufthavn og se, hvor mange fly, der starter og lander. Stå ved en trafikeret vej og se, hvor mange biler, der suser forbi. I mange biler sidder der endda kun en person. Til mange små ture starter man bilen lige så vanligt som at tage tøj på i stedet for at cykle eller at gå. Skader det miljøet at køre få hundrede meter i bil, som mange gør i stedet for at cykle eller gå? Nej, ikke for en enkelt person, en enkelt gang. Men alene i Danmark sker det måske hver dag for en million mennesker. Det er 365 mio. småture, bare i Danmark pr. år.
Jeg er 68 år og har endnu ikke været på flyrejse. Må dog indrømme, at jeg har planlagt min første flyrejse i år. Da jeg som ung skulle bringe tre drenge i dagpleje tre forskellige steder og komme til arbejde, foregik det altid med cykel både sommer og vinter, selv om jeg havde 2 km hver vej. En bag på cyklen, en på cykelstangen og en i barnevognen, som jeg skubbede, medens jeg cyklede. Når jeg skal ind til centrum, cykler jeg altid de 2 km hver vej, også om vinteren. Vores privat kørsel i bil er således pænt under 10.000 km om året. Jeg køber aldrig plastic-bæreposer ved indkøb. En cykelkurv eller en papkasse er nok. Jeg sorterer omhyggeligt affald og afleverer det på genbrugspladsen. Kompost anvendes i haven.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.