Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Revisorer kan skabe værdi

Man kan få opdateret sin viden om skat, så man ikke betaler for meget – eller for lidt, og få fagviden om regnskab, så det opstilles, som loven kræver.

Søren Revsbækstatsautoriseret revisor, Næstved

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I debatten om revision og revisorer sker ofte to fejlslutninger. Den ene er, at revisorer ønsker, at alle selskaber skal revideres. Det er ikke rigtigt, og det ville være spild af penge for tusindvis af ApS’er og IVS’er. Den anden er, at revisorhjælp er en lidt mytisk størrelse (hvad får jeg for det?) og i hvert fald er dyrt. Det behøver det ikke være.

At bruge revisor er jo bare at vælge en håndværker inden for regnskab og skat. Som med så meget andet. Skal bilen have service, kan man selvfølgelig vælge at gøre selv, men de fleste kører på værksted.

Revisionspligten for alle bør ikke genindføres. Revision er en tung omgang, og for små selskaber kan mindre sagtens gøre det.

Føler du dig sløj, kan du selvdiagnosticere via Netdoktor og Facebook og sikkert købe nogle medikamenter tvivlsomme steder på internettet. Men de fleste vælger at gå til lægen og få korrekt medicin. Skal stikkontakten udskiftes, vil nogle måske selv gøre det, men flertallet vil nok bede en elektriker om at sætte ledningerne rigtigt sammen.

På samme måde er det med regnskaber. Som ejer af et lille selskab kan du godt selv sætte noget sammen på baggrund af en automatisk bogføring, som kan være mere eller mindre rigtig.

Hos fagmanden – revisoren – får du derimod ikke bare et regnskab. Du får opdateret viden om skat, så du ikke betaler for meget – eller for lidt. Og du får fagviden om regnskab, så det opstilles, som loven kræver. Jeg skal hilse og sige, at Folketinget ofte ændrer reglerne for begge dele.

Hos revisoren får du desuden en fagpersons øjne på virksomhedens indtjening, og du får ”en ven”, du kan ringe til i årets løb.

Revisionspligten for alle bør ikke genindføres. Revision er en tung omgang, og for små selskaber kan mindre sagtens gøre det.

Det, som der dybest set er brug for, er, at en revisor ser på tallene. Bare det, at en godkendt (registreret eller statsautoriseret) revisor har løbet tallene igennem, vil føre til, at ikke bare åbenlyse fejl og mangler rettes, men også at regnskabet optimeres i forhold til skat og opstilles korrekt.

Og ja, som revisor har jeg også fra tid til anden kunder, som synes det er (for) dyrt, eller som bliver irriteret over, at jeg ikke bare ”kan se igennem fingre” med dette eller hint, og derfor siger farvel igen. Men sådan er det at drive virksomhed, og som revisor skal jeg stå inde for et ordentligt håndværk – ligesom mekanikeren, lægen og elektrikeren.

Men det ændrer ikke ved det fornuftige i, at det også for de små selskabers regnskaber vil være fornuftigt at lade revisor se på tallene. Det kan være, som Jyske Bank kræver det, ved at virksomheden skal have tilknyttet revisor. Eller motivere det ved at målrette kontrolindsatsen primært på dem, som ikke bruger en godkendt revisor.

Revisors håndværk giver værdi for virksomheden, som får et korrekt regnskab. Men også for samfundet. Så er man sikker på, at der trods alt har været et sæt professionelle øjne på det, som bliver indberettet i skat, moms og regnskab.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.