Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Sommerhusreglen skal aldrig ændres

Det stigende antal dispensationer fra den danske sommerhusregel bør høre op. Dispensationerne er imod befolkningens interesser.

Jens Jørgen Larsenafsætningsøkonom, journalist, Strandhuse, Juelsminde

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Det var Osvald Helmuth, der i en sang fortalte, at han ikke ville sælge sine sidste tønder land.

Men desværre har vi her i landet ”landsforrædere”, der er klar til at sælge ud af Danmark. Men den type mennesker er vel også klar til at sælge deres egen bedstemor.

Et simpelt regnestykke vil fortælle os, at der findes næsten 100 millioner naboer sydpå. Regnestykket fortæller os også, at de klarer sig formidabelt, økonomisk set. Godt kickstartet med hjælp fra de allierede, efter de selv startede verdenskrig nummer to. Og det går selvsagt bedre dag for dag.

Derfor ligner det begyndende bondefangeri, når reglen i visse charlatan-kredse forsøges omgået.

Vores naboer sydpå er heldigvis kommet så meget på fode igen, at de er blevet vores største handelspartner. De er også blevet vores største turistkunde, for de elsker også vestkysten. Og for nu at dramatisere mit indlæg: Ja, de elsker vestkyststen, og de har jo så rigeligt været her tidligere i et noget andet ærinde end ferie. Derfor kan der ligge begrundede følelser bag vores modstand mod at sælge jord og fast ejendom til vores ganske flinke EU-partnere sydpå.

Vores gode naboer sydpå elsker at tilbringe deres somre hos os. Og de er også villige til at betale, hvad det koster. Det giver Danmark en stabil indtægtskilde. O.k., den kan variere fra år til år. Helt afhængig af vejrliget og de tyske konjunkturer. De seneste par år er det gået ganske godt.

Derfor er der et forretningsmæssigt grundlag for udlejning af sommerhuse til vores naboer sydpå. Og derfor skal vi ikke sælge ud. Heller ikke selv om ivrige ejendomsmæglere står klar til at sætte sommerhusene på hylderne.

Vi må huske hinanden på, at vi i EU har fået en særordning. Denne særordning fik vi forhandlet os frem til på grund af vores lands lidenhed. Dengang vi meldte os ind i EU, var det en forudsætning, at vi fik denne særordning. Det blev os også lovet, at særordningen ikke skulle forhandles igen.

Derfor ligner det begyndende bondefangeri, når reglen i visse charlatan-kredse forsøges omgået.

Det er også total mangel på købmandskab, når man vil sælge ud. For det er jo som at tisse i bukserne. Det luner kun kortvarigt. Ganske naturligt er det De Radikale, der finder sommerhusreglen tvivlsom. Fair nok. Men sommerhusreglen står fast; det er blevet os lovet, da vi stemte for EU. Og nu skal det nødigt gå som så mange andre EU-lovprisninger, der er solgt ud af, hen ad vejen. Unionen er død, er blot et eksempel på politisk løgn og plat i EU-sammenhæng.

I skrivende stund vil jeg gerne oplyse om, at vi selv har sommerhus ved vestkysten. Og hvert år glæder vi os til at byde de mange tyske familier velkommen. Og indrømmet, efter hver sæson glæder vi os til at modtage gode lejeindtægter, ligesom vi glæder os over, at vi har tilført udenlands valuta til den altid sultne statskasse.

Den senere tids tendenser til at give ikke-herboende dispensation må høre op. For det første fordi det er imod Danmarks befolknings interesser. For det andet fordi den åbne sluse kan betyde, at man i EU i fremtiden vil underkende de danske særregler, så vi mister dem, og endelig for det tredje fordi vi i fremtiden vil miste vores eget land til det folkerige Tyskland. Når så alt dette er skrevet, vil jeg gerne understrege, at tyskerne opfører sig eksemplarisk som gæster i vores sommerhus. Men derfor vil jeg ikke sælge min halve tønde land eller min egen bedstemor, hvis hun stadig havde levet.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.