Tast 123 - hvis De tør
MINE NAKKEHÅR rejste sig, da jeg i JP 12/10 læste, at man måske allerede næste år kun skal taste 123 for at komme i forbindelse med en hvilken som helst offentlig instans.
Dagen før, 11/10, skulle jeg nemlig tale med en medarbejder ved Skattecenter Grenaa vedrørende ejendomsskat. Jeg tastede det nummer, der står på brevpapiret, og fik en stemme, der i lange remser forklarede, at jeg skulle taste 1, hvis det drejer sig om dit, dat, hint, hisset eller…. taste 2, hvis jeg er privatperson, taste 3, hvis dit, dat osv. osv.…. Ikke mindre end fem forskellige muligheder, der for mig at se i høj grad overlapper.
Nå. Hvad forstand har bønder på agurkesalat, så jeg tastede 2 for privatperson og fik så besked på at indtaste »det aktuelle postnummer« efterfulgt af firkant. Hvad er det aktuelle postnummer mon for noget? Jeg tastede mit eget, og efter at have lyttet til musik i laaaang tid, kom en dame i telefonen.
Jeg begyndte at forklare mit ærinde, men blev afbrudt med, at nu ville hun stille mig ind til den rigtige person (hvorfor så al den tasten og vælgen?).
Musik, musik…. Endelig en sød og rar mandlig stemme. Jeg forklarede mit ærinde, og han bad om mit cpr-nr. Men, æææhh, jeg var ikke i registeret, kunne det være min mands ejendom? Nej. Det er min ejendom. Så gik en prås op for manden (han må have prøvet det før):
Det var Odense Skattecenter, jeg talte med, ikke Grenaa. Men nu ville han finde nummeret på Grenaa til mig, øøh, næh, det havde han ikke, men han ville stille mig om til Århus. Men jeg måtte hellere få Århus-nummeret, »hvis nu ikke det gik med omstilling« (det kalder jeg tillid til systemet).
Bønder og agurkesalat
Hvad jeg skulle med Århus, når jeg skulle tale med Grenaa, forstod jeg ikke, men o.k., hvad forstand har bønder på agurkesalat?
Så jeg ventede og ventede, telefonen virkede død. Endelig lagde jeg på. Jeg havde ikke meget mod på at prøve igen, foreløbig havde jeg brugt næsten en halv time i røret.
Men efter en kop te besluttede jeg at forsøge igen. Ikke Århus, for det var jo Grenaa, jeg skulle have fat i.
Så jeg tastede modigt nummeret på brevpapiret igen… og hele historien gentog sig, bortset fra at denne gang forsøgte jeg med Grenaas postnummer (måske det var ”det aktuelle”?), og at det denne gang var Herning Skattecenter, jeg fik fat på.
Nu var jeg dog blevet dreven og spurgte straks, om det var Grenaa, inden jeg lirede min forklaring af for tredje gang. Ha.
Og i Herning havde man søreme en telefonliste. Så jeg ringede til Skattecenter Grenaa og fik efter kun ganske lidt musik fat i en skattedame fra Grenaa, hurraaah! Desværre var det ikke den dame, jeg skulle have fat i, så jeg må prøve i denne uge igen. Så har hun nok efterårsferie.
Ikke sært, de får stress hos det offentlige. Hvor mange mennesker får jeg ikke forstyrret på grund af denne lille forespørgsel?
Tast 123 for det offentlige. Kan nogen se komikken: Tast 1 for dit, tast 2 for dat, tast 2519 for hjemmehjælpen…
De taster 2519 og postnummer Gjern - og får fat i Strisseren på Samsø.