Hvornår mon de genudsender TV-avisen?
AFTEN EFTER AFTEN sidder man tålmodigt som en forventningsfuld TV-seer, for at se, om der dog ikke skulle komme en eller anden god udsendelse, som man især ikke har set før. Men der er absolut intet nyt under solen: genudsendelse efter genudsendelse!
Man bør virkelig orientere sig i fjernsynsprogrammet for en uge af gangen og bide mærke i ''G'erne, inden man slår sæde i lænestolen, hvis man da ikke vil spilde tiden på genoplevelse af måske kun få år gamle, måneder gamle, ja, endda på det seneste: få dage gamle udsendelser, der nu gudhjælpemig toner frem på skærmen igen skiftevis på DR 1 eller TV 2.
Der er selvfølgelig altid afbryderknappen på sofakontrollen. Man ved godt, hvor den sidder, men se om man altid får gjort det!
Det er langsomt ved at gå op for mig, hvad det er, der sker. Hvad man egentlig bliver spist af med foran tossekassen, når man nu lige ikke har andet at gøre eller blot vil slappe af for en stund...
I dag skal man virkelig have fingeren på afbryderknappen, hvis man da ikke vil snøres og snydes af med genudsendelsernes monotoni. Hvis man vil se noget på de to nationale kanaler, som man af tradition og patriotiske grunde naturligt nok kan have nogen solidaritet tilovers for, så har man lige for tiden et problem: De er desværre ikke altid seværdige! Efterhånden er alle de rimeligt gode oplysende og udfordrende udsendelser lagt over på DR2 kanalen, ''Den hemmelige kanal'', da den jo ikke kan ses af alle licensbetalere i dette land.
Fikse indpakninger
Et kig i TV-programmet kan i den grad overbevise en ellers garvet TV-bejler om, at nu er det ved at være for tomt. Hvorfor alle disse genudsendelser? Fattes ovennævnte TV-stationer penge til nye udsendelser og produktioner? TV-produktioner er dyre, og Danmark er et lille land. Jeg ved det. Men hvorfor lige nu? Jeg mener: man udvider sendetiden, hele tiden. Man opretter sågar nye kanaler, senest Zulu? Altså er der penge til rådighed?
Og i øvrigt: Der bruges sikkert enorme summer på at pakke programmerne (samt programskiftene og annonceringerne) ind i en strømlinet tjekket reklamesovs, for at gøre det hele lidt mere spiseligt.
Intet program kan åbenbart skifte til et andet program, uden at de store armbevægelser: diverse jingles, visuelt smart emballagedesign som bestanddel i den evindelige annoncering, skal tages i brug. Du skal helst fastholdes og guides passiveret igennem til næste program og tilmed oplyses gang på gang om hele næste uges programmer, næste times program o.s.v.. Når fjernsynsaftenen er forbi, melder apatien sig, og man sidder tilbage med tomme TV-øjne.
Sådan opfatter jeg nogen gange skærmbilledet. Nogen gange har man en fornemmelse af, at det er lige meget med indholdet, selvom det jo nok er sat lidt på spidsen. Men der lægges uhyre vægt på formen/emballagen.
Det kan vel næppe være DR og TV 2's intention at skabe apati? Men måske skaber de alligevel i al deres kreativitet og professionalisme netop apati, men sikkert også det modsatte: Irritation og et latent oprør!
Måske skulle de mediefolk hellere se at folde antennerne ordentligt ud og lægge større vægt på kvalitet og fornyelse fremfor tjekkede former og kvantitet!