Frankrig har fashion – Danmark har design

Franskmændene har altid været trendsættende inden for mode og gastronomi, men når det kommer til design, vender de blikket mod Danmark.

Artiklens øverste billede
Franske designere var i 50’erne og 60’erne stærkt begejstrede for dansk møbeldesign. Her er det Jean Royères lænestole.

At Danmark er et forgangsland inden for design, kommer nok ikke bag på nogle. Men at franske designere i efterkrigstiden ligefrem tog på studietur til København og skabte møbler, der i større eller mindre grad imiterede danske design, kommer måske som en overraskelse, da Frankrig er et land, der ellers er kendt for at slå tonen an.

Finn Juhls Pelikan-stol var til stor inspiration for samtidens franske designere.

Rikke Jacobsen, Ph.D. i designhistorie, har netop undersøgt, hvilken betydning danske designikoner som Arne Jacobsen, Hans Wegner og Finn Juhl havde i Frankrig i samtiden. Derfor har hun lavet en gennemgang af franske magasiner fra 2. Verdenskrig frem til årtusindskiftet for at kaste lys over omfanget af reklamer, annoncer, billeder og artikler dedikeret til skandinavisk design.

»Der er en helt tydelig tendens til, at der kommer mere og mere fokus på skandinavisk design op gennem årene. I starten var der mest fokus på svensk design, men efterfølgende kom også dansk design ind i billedet,« forklarer hun.

Et relook til den Femte Republik

Da Frankrig skulle genopbygges efter 2. Verdenskrig, vandt især to retninger frem inden for bolig og design. Den ene var epokestilen, der værdsatte det gode håndværk og hyldede det noble, mens den anden retning især var inspireret af Bauhaus og i høj grad gjorde brug af kolde materialer som stål. To ekstreme yderpunkter, der splittede folket, som Moses splittede vandene. Lige indtil dansk design kom listende ind fra sidelinjen og gjorde alt godt igen.

»Datidens danske møbelkunst var stilrent og industrielt, men uden at der blev gået på kompromis med det gode håndværk. Det var hverken for kontroversielt eller for traditionelt, hvilket tiltalte franskmændene. Nu skulle de ikke opveje to yderligheder mod hinanden, men kunne vælge en gylden middelvej,« forklarer Rikke Jacobsen.

Her var altså et bud på serieproducerede møbler, der var moderne og samtidig rummede godt håndværk, som gik i perfekt spænd med Louis XIV-stolen i dagligstuen.

Noget særligt dansk

Franskmændene var især tiltrukket af dansk møbelkunsts fine håndværk, organiske former, bearbejdede detaljer og særlige brug af bestemte træsorter som teaktræ. En blanding af disse elementer gav et indtryk af noget særligt dansk og blev populært i Frankrig i 50’erne og 60’erne.

»Som resultat af det åbnede La Boutique Danoise i det danske kulturhus Maison du Danemark i 1956 og blev dengang omtalt i alle franske boligmagasiner. I starten af 60’erne flyttede butikken over på avenue Friedland, men lukkede i 1984. Det stemmer overens med min forskning, som har vist, at dansk design var yderst populært i 50’erne og 60’erne, mens luften gik lidt af ballonen i 70’erne,« forklarer Rikke Jacobsen.

Arne Jacobsens Myren.

Via sin gennemgang af boligmagasiner, har Rikke Jacobsen været i stand til at slå ned på fire generelle tendenser i Frankrig. Hendes materiale viser nemlig, at der lige efter krigen især blev vist billeder af danske klassikere og sat fokus på danske designere – f.eks. bragte magasinet Aujourd’hui Art & Architecture i 1958 et interview med Arne Jacobsen. Herefter fulgte en periode, hvor mindre kendte danske navne dukkede op, f.eks. var de mere eller mindre anonyme designere Karen og Ebbe Clemmensen repræsenteret i magasinet Meubles & Décor i 1961.

Et nyt eksportmarked for dansk design

I den tredje periode gjorde magasinerne reklame for firmaer, der importerede danske møbler af ukendte designere. Her kunne man bl.a. støde på annoncer for Dan Import, Samcom og Fraska, der meget originalt havde trukket Frankrig og Skandinavien sammen i deres navn. F.eks. havde Fraska i 1965 en annonce i Art & Decoration, som reklamerede for ”Fransk komfort og skandinavisk linje. Den skandinaviske linje, ren, sober og elegant, forenet med en fransk sans for komfort”.

Den franske designer Pierre Paulin var meget inspireret af dansk design. Her er det hans stol, Globe 421.

Den fjerde og sidste periode bestod i, at franske designere lavede møbler, der var direkte inspirerede af og i nogle tilfælde ligefrem efterlignede dansk design. Helt konkret så man i denne periode, at franske møbler blev udformet med bedre materialer, mere sans for detaljen, og flottere, organiske former end tidligere. Bl.a. kreerede René-Jean Caillette den såkaldte Chaise Diamant på stålben inspireret af Arne Jacobsens Myren. Pierre Paulin designede stolen Globe 421 inspireret af Arne Jacobsens Ægget og Svanen. Designer Jean Royère tog på flere rejser til Danmark og udformede adskillige møbler med stærke reference til bl.a. Finn Juhls Pelikan. Mens bl.a. Pierre Guariche og Michel Mortier tegnede stole, hvor sæde og ryg blev båret af stellet, præcis som man ser det hos Finn Juhl.

På studietur til København

Den store fascination af dansk design resulterede i, at en række franske designere drog på studietur til København for at opleve Den Permanente og møde nogle af de danske arkitekter og designere. Den almindelige franskmand strømmede til butikker som La Boutique Danoise og søgte inspiration i boligmagasiner samt til udstillinger.

Da Maison du Danemark slog dørene op i 1955 på Champs Elysées, strømmede franskmændene derfor til de første udstillinger med navne som Kay Bojesen og Georg Jensen. Det var også her, man et par år senere i samarbejde med Carl Hansen & Søn, Fritz Hansen og FDB. Og Rikke Jacobsen vurderer, at franskmændene fortsat har stor interesse i dansk design og levevis. Måske fordi de forsøger at forstå, hvorfor danskerne er så lykkelige, som alle statistikker påstår.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.