Varevognsejere overser sparefinte

Mange danskere aner ikke, at de kan veje deres gulpladebil ned og spare op til 7.000 kr. årligt i afgift.

Artiklens øverste billede
Tine Hansen, som har en ældre Seat Altea, havde aldrig hørt om nedvejning. Hun sparede 6.700 kr. årligt. Foto: Nedvejning.dk

Det er dyrt at være ejer af en varevogn på gule plader. Mange betaler årligt op til 11.000 kr. i vægtafgift og tillægsafgift. Men med en beskeden indsats kan ejerne få vejet deres bil i en lavere vægtklasse og spare halvdelen.

»Folk ved ikke, at muligheden er der, men det er helt legitimt at nedveje sin varevogn til en lavere afgiftsklasse,« siger Erik Petersen, som driver websitet nedvejning.dk.

Det er varevogne fra 1998-2007, det handler om. Det var især VW Touran, Citroën Picasso Van og Ford C-Max Van, Suzuki Grand Vitara, Honda CR-V, Toyota RAV4 og Hyundai Tucson, som solgte godt.

»Der er mange penge at spare for ejerne. Det kræver, at man nedvejer bilen og indbetaler en ny registreringsafgift – en såkaldt differenceafgift. Den er lav, da den er baseret på bilens nuværende værdi,« siger han.

Private sparer mest

Besparelsen er størst for dem, der ejer og bruger bilen privat. De kan spare 6-7.000 kr. årligt. Ved kombineret privat og erhvervsmæssig brug er det ca. 4.000 kr. årligt. Den nye registreringsafgift er typisk 10.000 kr. for hver 75.000 kr., bilen er værd. Den vil ofte være så lav, at den er tjent hjem på under et år. Det koster under 2.000 kr. at nedveje en Toyota Sportsvan 1.8 fra 2002. Og 5-6.000 kr. for en VW Touran 1.9 TDi fra 2004-06.

Mange biler på vejene

Ifølge Erik Petersen er der 40.000 gulpladebiler, som kan vejes ned. Når det sker, bliver den omregistreret til en lavere totalvægt. Den må laste mindre, men i mange tilfælde er forskellen mindre end 100 kg, og anhængervægten er uændret.

Man skal beregne en tur til synshallen for at få vejet bilen ned, og det koster 400-500 kr. Nogle benytter sig også af råd hos f.eks. nedvejning.dk, der tager 875 kr. for at ordne papirarbejdet.

Langsigtet investering

Hos FDM er man positiv over for nedvejning.

»Det er noget, vi opfordrer vores medlemmer til. Der er ingen ulemper eller faldgruber,« siger Casper Schad, advokat hos FDM.

Den ekstra registreringsafgift er en aktuel udgift.

»Så man skal tænke sig om, hvis bilen skal sælges i nær fremtid. Det er som alle andre investeringer, de er typisk langsigtede,« siger han.

Hvis bilen stjæles, mister man også investeringen. Reglerne har kringelkroge, men Casper Schad mener, de fleste kan gøre det selv.

»Man kan se, hvad det koster, når man er i synshallen. Så det er ikke noget, man behøver at betale for. Hvis man er usikker på, hvor meget registreringsafgiften stiger, kan det dog være en idé at købe hjælp, men det er ofte mindre beløb, bilen stiger,« siger han.

FDM rådgiver således også medlemmerne.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.