På skrideren med den nye GT86

Det er længe siden, bilverdenen har ventet så spændt på en nyhed som Toyotas nye coupé.

Artiklens øverste billede
Første møde med den nye sportsvogn fra Toyota fører os forbi en racerbane ikkelangt fra Barcelona. Her er der plads til bare at strække ud. Lidt sidelæns som her kræver, at køreren virkelig vil lægge bagenden ud, for bilens naturlige balance er helt anderledes neutral, så længe man kører på offentlig vej. Fotos: Stuart Wep o.a.

Jamen, du er jo gammel Toyota-mand. Og så er du vild med baghjulstræk. Så det kan da ikke gå helt galt!«

Sagt til mig af en af mekanikerne hos Toyota-Danmark den dag for nogle uger siden, jeg stjal mig til et kig på en Toyota GT86, der var på hemmeligt visit i Danmark. Så kære læser, så ved du lige, hvor du har mig. Dog lige for en ordens skyld: Toyota-mand betyder ikke Toyota-mekaniker, men Toyota-ejer – i øvrigt to Toyota'er fra den gang i 80'erne; først en Corolla Twin Cam (16 ventiler og sprøjt), dernæst en MR2 (centermotorsportsvogn). Begge biler i GT86's fjerne gener.

Det var Herlev, Danmark. I den garage, hvor hemmelighederne holdt. En sort GT86, der holdt uendeligt stille.

Nu: En bjergvej en halv times kørsel fra Barcelona, Spanien. I går vandt Pastor Maldonado det spanske Formel 1 Grand Prix på Circuit de Catalonya vel 75 km herfra. ”Pastoren”, Vettel, Schumacher og de andre, der fik tæv, er for længst draget østpå mod næste løb, Monaco. Men det er, som om farten stadig hænger i luften på disse kanter. Derfor en Toyota GT86, der overhovedet ikke holder stille.

Gad vide om de japanske udviklingsingeniører, der har haft ansvaret for den nye coupé, har været på studietur til netop disse veje, inden de begyndte på Projekt GT86? Vel næppe. Men man kunne tro det. For den nye Toyota sportsvogn snor sig ud og ind i perfekt parløb med asfaltens forløb. Men det er nu nok den anden vej rundt – altså at event-teamet fik til opgave at finde et hold af veje, der er som skabt til den nye sportsvogn.

Sjov og effektiv i bjergene

Det gode ved netop denne bjergvej er ikke, at den farer ud og ind – for det gør bjergveje jo. Det fine er, at asfalten er forholdsvis bred, og at svingene er til at overskue, så der vitterligt er plads til at lade bilen folde sig ud for at lede efter dens grænser.

Konklusionen af ”Toyota GT86 – bjergtest” er: bestået. Bilens indstyringen er skarp, dog uden at forenden bliver nervøs. Forenden farer heller ikke så hurtigt ind, at det stresser bagenden så meget, at bilen skrider for meget ud bagtil. Inde i sving holder forenden rigeligt fast i asfalten.

Bagenden: På vej ind i sving og ved speederløft er det let at få bagenden til lige at sætte sig og bevæge sig en anelse og helt tilpas ud – en dynamisk bagende. Men når bilen er placeret på linjen gennem svinget, er det bare at trykke til den. Power fra motoren flytter vægt om på baghjulene, der bare tager fat i asfalten og klistrer bagenden fast, hvorefter bilen bare flyver ud af svinget.

Umiddelbart skulle man tro, at en let baghjulstrækker med det karrosseri og den udstråling ville fare ud med en bagvognsudskridning alt for let. Men bjergvejene her i det nordøstlige hjørne af Spanien fortæller en helt anden historie: At GT86 er så effektivt afbalanceret, at den utilsigtede skrider aldrig kommer. Dernæst er motorens 200 hk slet ikke nok til at lave en egentlig power-overstyring. Det kan man til nød gøre med vilje i tætte andengearssving, men ikke når svingene er mere åbne og kommer i et flydende forløb.

Blæret balance på bane

Anderledes er det på bane – i hvert fald hvis man bruger GT86 100 procent – hvilket den jo beder om med hele sin konstruktion og sin flabede udstråling. Vi tester også på racerbanen Parc Motor Racing Track, der leverer beviset.

Jeg havde studeret billeder af banen på forhånd. Især havde jeg set billedet af en godt og vel 180 graders hårnål. Og da Toyota omhyggeligt havde forklaret ordet drifting i intromaterialet – »en verdensberømt motorsportsgren opfundet i Japan i 1970« – står der i intro-materialet”) var jeg sikker på, at eftermiddagen på banen var et spørgsmål om ESP slået fra, små andengearssving og så noget gummi ned i den spanske asfalt.

Fejl.

Parc Motor Racing Track viser sig at være en helt anden type bane. En regulær højfartsbane med mange åbne sweepere så hurtige, at vi taler flat out i tredje og fjerde gear. Og hér viser GT86 slet og ret blæret balance. Forenden stritter aldrig imod, når der styres ind. Det er let at placere forenden lige på apex (altså dér, hvor man snitter svinget), og bagenden følger villigt med i kontrolleret balance. Hvis linjen lige skal justeres, klares det med speederen. Speederløft og bilen peger mere indad i svinget. Og omvendt.

Sådan balancerer den nye japaner i de hurtige tredje- og fjerdegearssving.

Anderledes er det i de langsomme sving. Her bliver alt godt til alt for meget understyring. GT86 vil skrubbe over fordækkene – og når de først giver slip, skal bilen temmelig meget ned i fart for atter at samle op og begynde forfra. Skuffende understyring. Og nej, desværre, der er slet og ret ikke power nok til at mase bagenden ud i en poweroverstyring i banens hurtige andengearssving.

Men bremserne – de er effektive. Bare tramp på midterste pedal. Klodserne klemmer, gummiet skriger let, så man ved, der sker noget. Og bilen ryger ned i fart.

Boxer-motoren – en sand skriger

Toyota'er – det er jo biler med rækkemotor og i hvert fald ikke med boxermotor? Sådan var det i går, men i dag kan japanerne skrive deres første nutidige model med boxer på porteføljen.

Forklaringen er ikke så underlig endda, GT86 er udviklet i fællesskab med partneren Subaru, der jo er eksperter i netop den flade motor med stempler, der bokser mod hinanden. Og vennerne fra Subaru, de fik opgaven at komme med powerpakken.

Motoren er på 2,0 liter og yder 200 hk ved 7.000 o/min. 7.000! Det er altså længe siden, vi har hørt om en ny gademotor med så mange omdrejninger. Præcist som i 90'erne, da vi var ved at besvime over Hondas rotationsmotorer med betegnelsen Type-R. Men det er sådan, motoren i den nye Toyota coupé er – sugemotor, der er klar til at skrige af fryd, når den får lov at rotere. Når nålen på den hvide omdrejningstæller farer opad, stiger motormusikken i volumen. Når de 6.000 passeres, bliver lyden skinger. Og fra 6.750 til 7.500 – det høje C. Og en lækker detalje mere: Når de 7.000 passeres, dukker en rød advarselslampe op lige bag nålen. SKIFT NU GEAR!

Det er en afgørende del af køreglæde, dette her. Men, og der er altså et men her, motoren bestiller altså ikke alverden med hverdagens almindelige omdrejningstal. Så en almindelig rask overhaling eller lige at flette ind på en åben plads i køen kræver, at der skiftes ned en gang. Eller to.

Kvadrat 86

Men hvorfor modelnavnet GT86 i øvrigt? Ja, GT gi'r jo sig selv, de to bogstaver hedder jo hver anden bil af denne type, altså Gran Tourismo. Men så 86? Dels fordi, denne lette baghjulstrukne coupé er i direkte familie med 80'ernes AE86 eller bare Corolla Coupé, som vi oftest sagde. Men der er også et par mere nørdede forklaringer: Motoren er nemlig kvadratisk med målet 86, altså er stemplernes diameter 86 mm og slaglængden er 86 mm.

Og det bliver lige et nummer mere langhåret: Gæt på hvilken indvendig diameter, de to forkromede afgangsrør har: rigtigt, 86 mm.

På pressemødet blev chefingeniør Tetsuya Tada spurgt, hvorfor han ikke har valgt at forsyne GT86 med en bagrude, der kan åbnes, i stedet for den lille klap. Så var det jo lettere at få plads til to golfbags?

Tadasans lille, søde tolk oversætter det engelske spørgsmål til japansk. Ingeniøren fniser lidt og svarer på japansk. Og så kommer svaret på engelsk:

»GT86 er jo også for mange, der vil køre ”Sunday Racing”, så vi har sikret os, at der er plads til fire ekstra hjul (med slickdæk forstås) – og så er der sikkert også plads til to golftasker.«

LÆS OGSÅ: Renault med fransk vildskab

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.