Stjerneparade ved crashtest

Fire biler har fået topkarakter i Euro NCAP's nyeste crashtest. Det kan dog blive bedre.

Artiklens øverste billede

Der er fem stjerner til alle fire biler i årets anden Euro NCAP-test. Trods topkaraktererne er der dog stadig plads til forbedringer, vurderer den danske bilistforening FDM, Forenede Danske Motorejere.

Den europæiske crashtestorganisation har testet BMW's 3-serie, Hyundai i30, Mazda CX-5 og Peugeot 208.

Producenterne klar til nye krav

”Med de nye krav fra 2012 havde mange nok forventet, at de første test ville kaste færre stjerner af sig. Men med fem stjerner til alle fire biler ser det ud til, at bilfabrikkerne allerede har indstillet sig til de nye krav," lyder det fra Søren W. Rasmussen. Han er Danmarks repræsentant i Euro NCAP og motorteknisk redaktør af FDM's medlemsblad Motor.

"Topkaraktererne betyder dog ikke, at der ikke er plads til forbedringer ved de fire testede biler. Således klarer Peugeot 208 kun lige fodgængertesten med 61 pct. af det maksimale antal point, hvor kravet er 60 pct., hvis de fem stjerner skal i hus. Når det gælder resultaterne ved sidekollision og i pæletesten, er der bestemt også plads til forbedringer. Det samme gælder bilens hovedstøtter,” tilføjer Søren W. Rasmussen.

Også for Hyundai i30 kan det blive bedre. Både pæletesten og frontaltesten er tidligere set bedre bestået, forklarer Søren W. Rasmussen.

BMW og Mazda imponerer

Til gengæld kan både BMW 3 og Mazda CX-5 smykke sig med fem store stjerner. Mazdaen leverer endda en overraskende god fodgængersikkerhed, selv om bilen er en lille SUV.

”At alle fire biler, trods skønhedsfejl, får fem stjerner, viser, at det nytter at blive ved med at skærpe kravene over for producenterne, når det gælder bilers sikkerhed. Derfor vil Euro NCAP fortsætte med at hæve barren og på den måde tvinge bilproducenterne til at fortsætte udviklingen med at gøre biler mere sikre. Både i forhold til passagerer og medtrafikanter,” siger Søren W. Rasmussen.

Basis for prisfald

De fem stjerner udløser et sikkerhedsfradrag på op til 3.600 kr., og da alle fire biler allerede er på det danske marked, forventer FDM, at priserne nu falder.

"Det vil FDM selvfølgelig holde øje med," lover Søren W. Rasmussen. Læs mere om crashtestene på Euro NCAP og hos FDM.

FDM har i øvrigt disse kommentarer til de fire testede biler:



BMW 3-serien:

Kabinen forblev stabil under crashtesten. Beskyttelsen af føreren var fremragende i frontalkollisionstesten, og resultaterne viste også god beskyttelse af passageren. BMW 3-serien opnåede topkarakter i sidekollisionstesten, mens den noget hårdere pæletest medførte en lidt højere belastning af særligt brystet. Hovedstøtterne giver god beskyttelse ved bagendekollisioner.

Beskyttelsen af børn i bilen er til topkarakter, og airbaggen på forsædet kan slås fra, men den kontakt er ikke standardudstyr, hvorfor bilen mistede point på dette område.

Beskyttelsen af fodgængere er til topkarakter med hensyn til stødfangerens og forkanten af motorhjelmens udformning, mens selve motorhjelmen vurderes at være ret hård for voksne fodgængere.

Den aktive sikkerhed udgøres af ESC og selealarmer på alle sæder som standard. En fartbegrænser findes, men er ikke standard, og det trækker ned.

FDM mener: BMW 3-serien leverer et flot femstjernet resultat, og BMW cementerer sin position som producent af sikre biler.



Hyundai i30:

Kabinen forblev stabil under frontaltesten, og både ben og lår var godt beskyttet, og Hyundai påviste, at beskyttelsen er på samme høje niveau for fører og passager af forskellig højde. I sidekollisionstesten var beskyttelsen god og belastningen kun moderat. I pæletesten var belastningen af brystet derimod over middel. Hovedstøtternes beskyttelse i tilfælde af bagendekollisioner er god.

Børn i autostole sidder rigtig godt fastspændt, og Hyundai i30 scorede maksimumpoint i denne kategori. Airbaggen i højre side kan slås fra, og al information herom var tilfredsstillende.

Stødfangeren giver fremragende beskyttelse af fodgængere. Selve kølerhjelmen giver god beskyttelse i tilfælde af en fodgængerkollision for børn, mens beskyttelsen af voksne er mindre god.

Den aktive sikkerhed er på et højt niveau, da i30 har ESC som standard i hele Europa. Der er selealarmer på alle fem pladser, og hastighedsbegrænseren er godkendt, men da den ikke er standard på alle versioner, får bilen ikke point for dette udstyr.

FDM mener: Hyundai i30 er en sikker bil for både fører, passagerer, børn og fodgængere. Det er flot gået og viser, at Hyundai tager sikkerheds-opgaven alvorligt.



Mazda CX-5:

Kabinen forblev stabil under frontaltesten, og både ben og lår var godt beskyttet, og Mazda påviste, at beskyttelsen er på samme høje niveau for fører og passager af forskellig højde. I sidekollisionstesten og i pæletesten var beskyttelsen imponerende, og bilen opnåede topkarakter i disse discipliner. Hovedstøtternes beskyttelse i tilfælde af bagendekollisioner er god.

Børnesikkerheden er i top, og CX-5 fremviste god beskyttelse ved alle siddepositioner.

Sikkerheden over for fodgængere er overraskende god, bilens højde taget i betragtning. Flere vurderinger udløste ligefrem topkarakter.

Det aktive sikkerhedsudstyr omfatter ESC som standard på alle biler, samt selealarmer på alle pladser. En fartbegrænser findes ikke.

FDM mener: Mazda CX-5 viser, at de nye generationer af firehjulstrækker-lignende biler sagtens kan udformes, så de yder høj sikkerhed for både fører, passagerer og fodgængere, og det er flot.



Peugeot 208:

Kabinen forblev stabil under testen, og beskyttelsen er fin, og Peugeot kunne sandsynliggøre, at det høje niveau gælder for passagerer af forskellig størrelse og placering. Peugeot 208 opnåede et acceptabelt resultat i sidekollisionstesten, mens den mere krævende pæletest udløste en belastning i den højere ende af særligt brystregionen. Sæder og hovedstøtter leverede kun en moderat beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en bagendekollision.

Belastningen af børn i autostole oversteg ikke de kritiske grænseværdier, og ved sidekollisionstesten var både børn på tre år og dem på 18 måneder fint fastholdt i bilen. Airbaggen i højre side kan frakobles, men da informationen herom ikke var tilstrækkelig, fik bilen ikke point på den konto.

Fodgængersikkerheden var til topkarakter ved stødfangeren, men mere farlig ved visse andre områder.

Peugeot 208 er udstyret med ESC på alle udgaver, og der er selealarmer ved de to forreste pladser på alle biler. En hastighedsbegrænser er standard, og den lever op til Euro NCAPs regler.

FDM mener: Peugeot 208 har et samlet fint resultat. Sidekollisionsbeskyttelsen og udformningen af hovedstøtterne er dog punkter, der kan forbedres, men de er ikke alarmerende.

LÆS OGSÅ. Jeep dumper i crashtest

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.