Elektrisk Renault får længere rækkevidde

Den lille elektriske Renault Zoe får et facelift og kan nu klare 390 km på en opladning.

Artiklens øverste billede
Renault Zoe ligner sig selv med få udvendige ændringer som nye LED-kørelys. Til gengæld er rækkevidden nu 390 km efter den nye og mere retvisende WLTP-norm. Foto: Renault

Formerne er stort set uændrede, men hverdagen bliver lettere, hvis du begiver dig af sted i den faceliftede version af Renaults elektriske Zoe.

Elbilen med rødder fra 2012, som placerer sig mellem mikro- og miniklassen, får nemlig et større facelift, som omfatter et mere velvoksent batteri, der nu leverer 52 kWh mod tidligere 41 kWh. Det betyder, at bilen kan klare pæne 390 km på en opladning efter den nye og mere retvisende WLTP-norm. Til sammenligning kaperer den udgående model 300 km efter WLTP.

Topper ved 50 kW

Opladningen hjemme kan ske med op til 11 kW, mens det er muligt at opgradere til 22 kW ligesom i forgængeren. På farten ved hurtigladere kan Zoe lade med op til 50 kW. Det er en forbedring i forhold til de seneste modeller, som blev nedgraderet fra 43 kW til 22 kW. Men det er ikke imponerende i forhold til de nye f.eks. Hyundai Kona Electric, der kan klare 100 kW.

Zoe kan lades op hjemme på otte timer, mens bilen kan hente strøm til 150 km kørsel på en halv time ved en hurtiglader på 50 kW. Foto: Renault

Nissan Leaf, der er søstermodel til Renault Zoe, kan også købes i en version, som kan håndtere 100 kW. Det har Renault ikke meldt ud for Zoe. Men forhåbentlig byder muligheden sig.

Med en klassisk wallboks på 7 kW hjemme i garagen kan Zoe lades op på otte timer, mens den ved en 50 kW-lader kan få strøm til 150 km kørsel på en halv time, oplyser Renault.

Kørsel i byen er nu nemmere med en nye ”One touch”-speederpedal, der også bruges som motorbremse, og som vi kender fra Nissan Leaf.

Kan nu fjernbetjenes

Med opgraderingen får Zoe også løftet niveauet i kabinen med mere indbydende materialer, digital instrumentering i et 10 tommer display og en større central opretstående skærm på 9,2 tommer. Her er også trådløs opladning af telefonen. Ejeren kan nu også fjernstyre og overvåge flere funktioner med en app, der fungerer sammen med Easy Link-systemet, som bl.a. kan bruges til planlægning af ruter og start af kabinevarmer.

Kabinen i Renault Zoe har fået et løft med nye materialer samt ny digital instrumentering og en ny central storskærm. Foto: Renault

På sikkerhedsfronten har Renault opgraderet nødbremsen. Den kan dog ikke reagere på fodgængere, ligesom fartpiloten udelukkende er af den klassiske slags og ikke fås som adaptiv fartpilot.

Zoe har dog vognbane-assistent, advarsel for blinde vinkler og aflæsning af vejskilte. På komfortsiden kan bl.a. opgraderes med lyd fra Bose-højttalere.

Modellen kommer med to motorstørrelser, som yder henholdsvis 108 hk og 135 hk, hvor det før hed 92 hk og 108 hk. De har begge samme rækkevidde. Den faceliftede Renault Zoe kommer i løbet af efteråret. Danske priser og udstyr er endnu ikke offentliggjort.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.