*

Politik

Politisk flertal går imod dyrere DSB-billetter

Fra 17. januar bliver det dyrere at køre med DSB, men sådan bør det ikke være, mener DF, S og SF. Transportministeren er åben for at drøfte DSB’s kontrakt med partierne.

DSB begrunder blandt andet de kommende prisstigninger med behovet for at nedbringe gælden. Arkivfoto: Miriam Dalsgaard

Et flertal i Folketinget er dybt kritiske over for, at DSB’s planer om at hæve billetpriserne senere på måneden.

Hverken Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne eller SF mener, at det er fair, at billetpriserne igen får et nøk opad.

Regeringens store støtteparti, DF, opfordrer direkte transportminister Hans Christian Schmidt til at få DSB til at droppe prisstigningerne.

»Vi mener ikke, at tiden er inde til at lade taksterne stige. Den kollektive trafik er dyr nok i forvejen,« siger transportordfører Kim Christiansen (DF).

DSB og Arriva banker til billetpriserne Finans

»Regeringen må sørge for at holde taksterne i ro. Ministeren var i sin seneste regeringsperiode (som transportminister fra 2010 til 2011, red.) meget opmærksom på at få taksterne ned. Så jeg går ud fra, at holdningen er den samme nu,« tilføjer han.

Socialdemokraterne opfordrer også regeringen til at finde en løsning, så togrejsende undgår prisstigninger – eller i det mindste, at stigningerne bliver »mindre voldsomme.«

Billetpriser

DSB's priser får et nøk opad fra 17. februar. I gennemsnit stiger billetprisen 2,4 procent, men stigningerne er forskellige alt efter billettype:

  • Pendlerkort stiger i gennemsnit med 4,9 pct.
  • Rejsekortet stiger i snit 3 pct.
  • Kontantbilletter og 10-tursklippekort stiger i snit 1,7 pct.

Loftet for prisstigninger, det såkaldte takststigningsloft, er i år 1,3 pct.

Fra 2010 til 2015 er en standard enkeltbillet mellem København og Aarhus ifølge DR steget 13 procent på fem år, fra 339 kr. i 2010 til 382 kr. i 2015.

»Det er problematisk, at DSB's billetter over de senere år er steget mere, end den almindelige prisudvikling. Det synes jeg, at vi skal kigge på,« siger transportordfører Rasmus Prehn (S), som er bekymret for, at dyrere billetter vil få færre til at benytte den offentlige transport.

Fra 17. januar hæver DSB i gennemsnit billetpriserne med 2,4 procent. Pendlerne bliver dog hårdere ramt, da taksterne for at rejse med pendlerkort i snit stiger med 4,9 procent, mens Rejsekortet stiger 3 procent i snit, oplyser DSB.

Prisstigningerne, som ifølge DSB ikke har nogen forbindelse til det svenske krav om id-kontrol af rejsende til Sverige, kommer efter et halvår med den laveste inflation i fire et halvt år, viste tal fra Danmarks Statistik for nylig.

Ydermere hæver DSB priser mere, end det såkaldte takststigningsloft egentlig tillader. Loftet sætter hvert år en øvre grænse for, hvor meget trafikselskaberne må hæve priserne, og i år lyder loftet på 1,3 procent.

Trafikstyrelsen har dog allerede blåstemplet DSB's prishop, og DSB gør dermed ikke noget, de ikke må. Blåstemplingen skyldes, at loftet er fleksibelt således at en takststigning, som ikke blev benyttet til fulde det ene år, kan bruges det næste.

Forsinkede passagerer går glip af erstatninger for millioner

Derudover har udrulningen af Rejsekortet sat DSB i en særlig situation, hvor selskabet hvert år er nødt til at skønne sig frem til, hvor mange passagerer der skifter fra de klassiske billettyper til Rejsekortet og dermed får adgang til de forskellige rabatter, som Rejsekortet giver.

De seneste år har DSB i større eller mindre grad skønnet forkert, og det er den anden del af forklaringen på, at DSB får grønt lys til større prisstigninger end takststigningsloftet egentlig giver mulighed for, oplyser Trafikstyrelsen.

Arriva holder indenfor de 1,3 procent med en gennemsnitlig prisstigning på 1,2 procent fra 17. januar, oplyser selskabet.

SF, som tidligere er gået til valg på markante prisnedsættelser på den offentlige transport, er meget kritiske over for, at billetterne nu bliver dyrere.

»Det er en helt tosset vej at gå, hvis vi ønsker flere folk over i den kollektive trafik. Priserne er i forvejen på et meget højt niveau, og derfor må vi tage en beslutning om, hvad vi vil med den offentlige transport," siger transportordfører Karsten Hønge (SF).

Hvis Socialdemokraterne eller SF ønsker at lave DSB-kontrakten om, er de velkomne til at rette henvendelse til mig for nærmere drøftelse.
Hans Christian Schmidt, transportminister
Han opfordrer ligesom DF og S regeringen til om nødvendigt at forsøge at finde penge til, at DSB kan undgå at hæve priserne.

»Det er en stor prioritering for SF, at finde penge til at styrke den kollektive trafik,« siger han uden dog at kunne komme ind på, hvordan pengene skal findes på nuværende tidspunkt.

Det har ikke været muligt at få et interview med Hans Christian Schmidt om DSB's billettakster, men i en skriftlig kommentar til Jyllands-Posten henviser han til, at den DSB-kontrakt, som SR-regeringen sidste år indgik med støtte fra SF og Enhedslisten, specifik nævner, at DSB's takster reguleres efter takststigningsloftet.

»Hvis Socialdemokraterne eller SF ønsker at lave DSB-kontrakten om, er de velkomne til at rette henvendelse til mig for nærmere drøftelse. Den slags forhandlinger skal i sagens natur ikke føres gennem pressen,« skriver ministeren i sit svar.

»Når det er sagt, så synes jeg i, at partierne skal glæde sig over den brede politiske opbakning til den model for takstharmonisering øst for Storebælt, som Movia har fremlagt, og som vil betyde mere gennemskuelige takster for de mange tusinde kunder i den kollektive trafik,« tilføjer Hans Christian Schmidt.

I Venstres folketingsgruppe mener transportordfører Kristian Pihl Lorentzen ikke, at der er grund til at kritisere prisstigningerne, så længe DSB overholder reglerne om takststigningsloftet.

»Selvfølgelig betyder prisen noget, men jeg tror, at det helt centrale når det kommer til at tiltrække passagerer, er kvaliteten i tilbuddet – altså at togene kører til tiden, at og der er plads,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

De Radikale vil nu spørge transportministeren, om det er korrekt, at den kollektive transport er blevet dyrere i drift.

»Og hvis transportministeren vil indkalde til møde om prisstigningerne, så møder vi gerne op,« siger transportordfører Andreas Steenberg, som godt kan godt leve med, at priserne stiger lidt, hvis det til gengæld giver bedre togdrift og kvalitet.

»Men jeg mener ikke, at kvaliteten er i orden, som det er nu – der er ikke tog nok, og skinnerne og signalerne går for ofte i stykker,« siger Andreas Steenberg.

Forventet pendlerkaos i lufthavnen er udeblevet

DSB har endnu ikke aflagt årsregnskab for 2015, men i 2014 tjente selskabet 670 mio. kr. før skat.

Til trods for overskuddet er prisstigningen nødvendig, forklarede Aske Wieth-Knudsen, der er chef for forretningsudvikling i DSB, mandag til Finans.dk.

»DSB har igennem en årrække arbejdet på at nedbringe gælden, fordi det er nødvendigt for at kunne investere i blandt andet fremtidens digitale løsninger og nye tog, og det skal vi fortsætte med,« sagde han.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Politisk analyse
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Blogs

Blog: Skandaløs dækning af Brexit

Morten Uhrskov Jensen
Mere fordomsfuldt og uprofessionelt end DR og TV2 News bliver det ikke. En ynk på en meget vigtig aften.

Blog: Krig i Europa i 500 år. Fred i EU i 65 år!

David Trads
I et fællesskab som EU giver vi selvfølgelig – lille Danmark eller store Storbritannien – afkald på lidt suverænitet. Til gengæld undgår vi, at vores unge dør på kontinentets slagmarker.
Annonce
Biler
Guide til de hemmelige bilnyheder
Der er meget hemmelighedskræmmeri omkring kommende modeller. Vi har jagtet en af de mest hemmelige – og fundet den. 
Se flere
Bolig
Sådan skabte familien Lykke en strandvejsvilla, der forandrede familiens liv
Familien Lykke boede i otte år i deres hus ved Strandvejen i Køge, før de opførte den tilbygning, som forvandlede et småt og ordinært hus til et rummeligt og moderne hjem. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her