*

Viden

100.000 dør hvert år: Dieselbilers udstødning dræber langt flere end antaget

De giftige udstødningsgasser fra dieselbiler slår titusindvis af mennesker ihjel om året, viser et nyt studie. En dansk forsker er ikke overrasket.

NOx-gasser fra dieselbiler slår titusindvis af mennesker ihjel hvert år. Udledningen af NOx-gasser fra dieselbiler er meget højere i virkeligheden, end hvad bilfabrikanterne lover, og det slår mange flere mennesker ihjel end ellers, viser ny forskning. Arkivfoto: Thomas Borberg/Polfoto

Dieselbiler udleder meget mere af de giftige NOx-gasser, end bilfabrikanterne lover. Det afslører et nyt studie ifølge Videnskab.dk.

På verdensplan bliver det til 50 procent mere NOx-gasser, end hvad man kunne forvente på baggrund af laboratorietests af bilernes udstødning.

Den store mængde ekstra NOx-gas betød, at 107.600 mennesker, hvilket vil sige estimerede 38.000 flere end antaget, døde i 2015 på grund af sygdomme, som kan relateres til den ekstra udledning fra dieselbilerne.

Læs også: Dieselforurening kan påvirke fostre i generationer

Studiet konkluderer samtidig, at dødstallet på grund af dieselforurening vil stige til 174.000 om året i 2040, hvis vi ikke gør noget ved problemet nu.

Snyd som i Volkswagen-skandalen bærer en del af skylden

Der er flere forskellige årsager til, at dieselbiler forurener meget mere, end hvad bilfabrikanterne lover. Det fortæller Susan Anenberg, der leder Environmental Health Analytics i USA og er medforfatter til det nye studie.

  1. For det første bliver bilerne testet i laboratorier, hvor forsøgene ikke afspejler kørsel i den virkelige verden, hvor biler konstant gasser op, bremser og holder i kø.
  2. Desuden reparerer mange bilejere eller værksteder rundt om i verden på deres biler med uautoriserede reservedele, hvilket gør, at bilerne udleder mere NOx.
  3. Nedslidte biler og manglende vedligeholdelse er også en faktor.
  4. Endelig kan en del af årsagen findes i skandaler som Volkswagen-skandalen, hvor bilfabrikanter udstyrer deres biler med sensorer, som gør, at de udleder færre udstødningsgasser, når de bliver testet, i forhold til når de kører på vejene.

Det vil sige, at når bilerne er til syn, ser alting fint ud, men når de forlader synshallen, udleder de flere udstødningsgasser end målt.

Læs også: Her er Danmarks mest forurenede vej

4.000 mennesker dør i Danmark om året

Studiet er rettidigt, da det kommer ud på et tidspunkt, hvor der har været flere eksempler på omfattende snyd med dieselbiler, der udleder meget mere NO, end de må.

Det mener Ole Hertel, der er professor og sektionsleder på Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet og ligesom Morten Winther har læst det nye studie.

Desværre chokerer resultatet ham alligevel ikke.

»Resultatet er ikke overraskende, men det nye er, at man nu har samlet informationen i et omfattende materiale og har beregnet de helbredsmæssige konsekvenser. Jeg finder, at det er et grundigt og vigtigt arbejde,« siger Ole Hertel.

Professoren fortæller, at alene i Danmark dør 4.000 mennesker hvert år for tidligt på grund af luftforurening, hvor transportsektoren står for 40 procent af kvælstofudledningen.

Artiklen er publiceret i samarbejde med videnskab.dk

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Viden
Annonce
Annonce
Få flest kanaler for 300 kroner om måneden
Du kan få seks ud af de otte mest sete kanaler i en tv-pakke til under 300 kroner om måneden. Men overvej dit behov meget grundigt, siger Forbrugerrådet Tænk. 
Se flere
TV: IC4 Skrot
I Randers er man lige nu i gang med at skrotte fem ubrugelige IC4-togsæt. I første omgang har DSB skrællet togene for alt, hvad man kan bruge. Herefter er skrotfolkene gået i gang med klippesakse af den store slags. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her